[Wikirobota] portale na SG

Marcin Cieslak saper w saper.info
Wto, 12 Sty 2010, 21:57:09 CET

Dnia 08.01.2010 Przykuta <przykuta w o2.pl> napisał/a:

> Chciałbym zastąpić kategorie dużymi, zbiorczymi, raczej statycznymi
> portalami (dynamika zmian w portalach zależna będzie od dynamiki
> zmian w portalach szczegółowych, a wyeksponowane na stałe - też
> względnie :), ale bez częstych rotacji mają być najbardziej istotne
> z punktu widzenia czytelnika i potencjalnego edytora linki). Portale
> statyczne, nawet małe są często takze statyczne (bez rzeczy do
> zrobienia, ciekawostek, newsów itd.)

Nie wiem po co robić portale "na siłę". Jeżeli jakaś część
społeczności czy nawet jedna osoba z sercem prezentuje wybrane
rzeczy z danej dziedziny - fajnie, niech tak będzie i ten wysiłek
wart jest promocji na stronie głównej.

Potal wiszący z nieaktualizowanym od miesięcy artykułem będzie
tylko odstraszać - tak było chyba w przypadku Portalu:Niemcy, gdzie
nieaktualna informacja o trenerze drużyny piłki nożnej
wisiała długo za długo.

Ostatnio poprawiałem informacje o najwyższym budynku świata -
3/4 roboty zajęło mi przedzieranie się przez mnóstwo list
budynków wg. różnych kryteriów tworzonych głównie pod wpływem
słomianej fascynacji enwiki i/lub skyscrapers.com (lub czegoś
podobnego). Tu też poziom aktualności informacji, jej wikizacji
(ze względy na dziwną pisownę wiele budynków, które mają swoje
arty nie było podlinkowanych) dawaje pracy dla kilku osób
na parę tygodni. Przyznam, że aktualizację fragmentów
w Portalu:Architektura pominąłem w ogóle, bo nie miałem czasu
przedrzeć się przez ich strukturę szablonów. Im więcej "statycznych"
portali, tym więcej dodatkowej roboty dla poprawiających arty
- zmiana treści w "artykule półwiecza" czy poprawki
w jakiejś liście itp.

> Nad jedną kwestią jeszcze sie zastanawiam - czy polskie portale
> wyeksponować na SG w portalu Polska, czy zagnieździć go pod geografią
> i tam dopiero wyeksponować z pomniejszymi portalami dotyczącymi
> miast, regionów itd. Polska wiki jest specyficzna, bo jednak głownie
> tworzona przez i dla ludności polskojęzycznej, związanej z państwem
> polskim. A nie chciałbym przez takie eksponowanie wywołać efektu
> "promowania", choć tych treści mamy baaardzo dużo. W Wikinews to
> nigdy problemem nie było, ze jest podział na kraj i świat, ale
> jednak encyklopedia to co innego.

nie powtarzajmy lekcji Open Directory Project. zajmowali się
układaniem stron w ładne hierarchie i wyszło jak wyszło, chyba
to dziś przydaje się bardzo niewielkiej liczbie czytelników.

Daję CC: do Władka Majewskiego, może więcej napisze o "lessons
learned" ODP.

Dla mnie jednym z uroków wiki jest to, że niektóre dobre czy
medalowe artykuły są bardzo przekrojowe i dotyczą szerokiego
zakresu wiedzy a niektóre są bardzo szczegółowe. Ten zróżnicowany
poziom szczegółowości opisu bardzo fajnie pokazuje czytelnikom,
że jest dużo do zrobienia "w głąb" (dokładniejsze opisanie
wąskich wycinków wiedzy) i "wszerz" (bardziej przekrojowe
podsumowanie dziedziny lub powiązanych ze sobą dziedzin wiedzy).

Nic mi nie przeszkadza, że akurat np. Łódź ma dobrze robiony
portal, a jakieś inne miasto czy np. Mazowsze nie ma.

Szkoda czasu i energii na budowanie "drzewka" dziedzin wiedzy
w układzie stratygraficznym, geograficznym czy innym.

Zamiast tego proponowałbym: (1) albo dajmy sobie w ogóle
spokój z portalami; być może za mało ludzi jest do utrzymywania
i porządkowania meta-informacji w ten sposób;
(2) albo wypromujmy tylko kilka dobrze utrzymywanych, aktualizowanych
portali; do reszty dajmy linki do kategorii, które przynajmniej
aktualizują się same. Pamiętajmy, że strony kategorii też można
edytować.

Być może jakimś wariantem byłoby zautomatyzowanie tworzenia portalu
- w końcu news.google.com to też automat :-) ale jakoś wydaje mi się,
że lepiej promować pracę redaktorów a nie robotów. Mam niepoparte
dowodami podejrzenie, że portale raczej służą pomocą
osobą w jakiś sposób związanymi z tematem, a są mniej pomocne
dla szerokiej publiczności (tej od [[Special:Random]] i [[Special:Search]]).
Google zmienił sposób, w jaki podchodzimy do odnajdywania informacji
i chyba wiele na to nie poradzimy. (Choć oczywiście
przejrzenie statystyk czytelnictwa portali mogłoby być ciekawe).

--
              << Marcin Cieslak // saper w saper.info >>