[Wikirobota] Zasady - śmiało edytuj?

Paweł Filipek eteru w o2.pl
Nie, 23 Mar 2008, 00:15:10 CET

Użytkownik Marcin Cieslak napisał:

> Ja tu się nie zgodzę - cierpimy na chorobę wikipieniactwa, gdzie proste
> sprawy są rozsądzane godzinami, a nie ma komu zabrać się do roboty (np.
> do ujednolicania pewnych rzeczy). Dochodzi do tego, że nawet stare
> tłumaczenia na szybko tekstów z enwiki nabierają "blichtru" zasady i
> nawet przecinka nie można w nich zmienić.

Kontynuując Twoją myśl, to właściwie mógłbym o nic nie pytać, tylko
opierając się na owej zasadzie "edytuj śmiało" od razu zmienić zapis,
skoro dyskusję uważasz za szkodliwą, bo przywołujesz pieniactwo. Co do
owego "przecinka", przecież jest jasne, że chodzi o zmiany
substancjonalne, a nie "przecinki"

> Moim zdaniem nie tędy droga, jeśli mamy się rozwijać. Zasada "śmiało
> edytuj strony" wynika wprost z istnienia przycisku "edytuj" i zasady
> działania wiki i nie ma powodu, dla którego miałaby w jakimś fragmencie
> wiki nie obowiązywać.

Przeciez to i tak już jest na Wikipedii, że w różnych przestrzeniach
wolność edycyjna jest różna. I to jest bardziej kwestia praktyki,
aniżeli ideologii. Edytowanie przestrzeni mediawiki jest bardzo
ograniczone, choć to też "wiki". Utarło się, aby bardzo "ostrożnie"
podchodzić do edytowania stron wikipedystów (ich brudnopisów, itd.)
Wolność edytowania dotyczy w pierwszej mierze treści Wikipedii, tj.
encyklopedii, a więc głównej przestrzeni, co nie znaczy, że ma jej nie
być w innych przestrzeniach. Jednak zasady są kręgosłupem encyklopedii,
słuszne jest więc, że nie powinny podlegać dowolnym zmianom.

Moja propozycja nie tyle była nowym elementem, co postulatem odwrotu od
fikcji. Bo fikcją jest, że zasady Wikipedii mogą być śmiało edytowane.
Jeśli zasady są przyjmowane np. w drodze głosowania lub konsensusu, to
trudno przyzwalać, aby każdy potem "śmiało" je edytował i dowolnie
zmieniał. W obecnej wersji szablonu owa fikcja razi. Czy można mówić
"śmiało edytuj strony", ale najpierw upewnij się, że istnieje po temu
konsensus? Taki zapis jest niespójny.

Eteru

--
Paweł Filipek