[Koalicja-l] tekst o publicznych i prywatnych podręcznikach w GW

Alek Tarkowski alek w creativecommons.pl
Pon, 9 Lut 2015, 15:22:57 CET

Marcin,

przecyztalem specjalnie jeszcze raz ten tekst, i nie widzę w nim mitów, które tak Ciebie bolą. nikt w nim nie dowodzi, że otwartość jest doskonała - cel jest taki, żeby pokazać, że jest realną alternatywą.

porównanie z komunizmem jest mocno niefortunne, zauważ proszę że mamy w Polsce publiczny system edukacji, który wpływa na rozmiar oświaty prywatnej - i nikt jakoś tego komunizmem nie nazywa...

zauważ też, że tekst ukazuje się w momencie, gdy jedyne teksty nt. podręczników w mediach dotyczą tego, że na skutek interwencji państwa pogorszyło się firmom, a niektóre upadają. zakładam że to efekt skutecznej akcji PRowej wydawców, ja osobiście nie zgadzam się na mierzenie reformy edukacyjną miarą tego, czy rynek ma się dobrze.

zgadzam się w jednej kwestii - że kluczowa jest jakość podręczników. tu niestety nikt nie ma realnej wiedzy - chciałbym zobaczyć jakieś analizy dowodzące, że oferta rynkowa faktycznie tę jakość zapewnia. skąd np. wiadomo, że najlepszy podręcznik robi Didasco?
odpowiedź na to pytanie powinno być w interesie wszystkich, nawet jeśli nie zgadzamy się w kwestaich otwartości.

Co do "głębszego spojrzenia", polecam naszą ekspertyzę o rynku podręczników:
http://eid.edu.pl/blog/wpis,polski_rynek_podrecznikow_a_cyfrowa_szkola_-_przyczynek_do_dyskusji,1635.html
 szykujemy kolejną - rodzaj mini-foresightu, gdzie staramy się pokazać m.in. innowacyjne działania wydawców komercyjnych.

ale też bardzo wierzę w konieczność dyskusji, konfrontacji opinii i perspektyw, wymiany wiedzy. widzimy wszyscy różne wycinki większego tematu. stąd bardzo podobała mi się dyskusja w ostatni czwartek, zorganizowana przez Szkołę Liderów.

pozdrowienia,

Alek