[Koalicja-l] O muzeach raz jeszcze

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Śro, 21 Lis 2012, 12:03:49 CET

W dniu 20 listopada 2012 17:51 użytkownik Jacek Maj <jacek w ca.org.pl> napisał:
> Dziękuję Wam za odpowiedzi.
> Jak tej sprawie można w końcu ukręcić łeb? Znam wielu naukowców,
> którzy z powodu ustalanych przez muzea opłat rezygnują z zamieszczania
> reprodukcji w artykułach. Ma to wpływ na uprawianie nauki, albowiem
> np. w historii sztuki ilustracja ma często charakter dowodowy (jak np.
> przypis).
> Przesłałem prawnikom różne linki (w tym wskazane przez Was i Vaglę),
> ale dostaję ciągle podobne odpowiedzi. Przykład:
> "muzeum może pobierać opłaty, gdyż ma ku temu podstawę prawną w
> [...]

Przejrzałem ustawę muzealną po noweli z 2010 i faktycznie tam dodano
te punkty o wizerunku. Zastanawiam się, czy to czasem nie jest
niestety efekt naszej działalności - to znaczy tych zapytań do
Ministerstwa. Była też w 2009 interpelacja poselska w tej sprawie.
Inna sprawa - to nie słyszałem dotąd o przypadku aby jakieś muzeum
próbowało egzekwować skutecznie ten przepis. Taka sprawa by mogła być
ciekawa, bo w tej ustawie nie ma definicji pojęcia owego wizerunku -
czy np. zdjęcie to jest wizerunek - a odręcznie zrobiona kopia już
nie? W Polsce np. jest paru co najmniej rzemieślników, którzy robią na
zamówienie kopie obrazów Matejki (i nie tylko) i nie sądzę aby mieli
umowy ze wszystkimi muzeami, w których te obrazy są. Kopiują
przeważnie nie z obrazów, tylko z np. dobrej jakości zdjęć.

W każdym razie - jakby na to nie patrzeć - wyraźnie przespaliśmy tę
nowelizację (i jej skutki...).