[Koalicja-l] e-Podręcznik w Wasilkowie

Michał 'rysiek' Woźniak rysiek w fwioo.pl
Śro, 21 Lis 2012, 11:19:59 CET

Hej,

Jestem dziś na spotkaniu organizowanym przez Interklasę w Wasilkowie
pod Białymstokiem. Mówiłem o e-podręczniku, mówić będę o wolnym
oprogramowaniu. Publika ok. 15 osób - nauczyciele (przedszkole, szkoły
podstawowe, gimnazja), dyrektorzy okolicznych szkół.

Co do e-podręcznika, poprosiłem na początek o spisanie jego wad i
zalet - tak jak są one postrzegane, zanim wyjaśniłem, o co z nim tak
naprawdę chodzi.

Najważniejsze zalety:
 - łatwy dostęp
 - łatwość modyfikacji
 - atrakcyjność dla ucznia (multimedia)
 - niskie koszty aktualizacji
 - zdrowszy kręgosłup ucznia (nie trzeba nosić kilogramów papieru)

Najważniejsze wady:
 - ogólnie kwestia sprzętu (koszt, utrzymanie, ładowanie, zużycie...)
 - brak informacji i komunikacji na temat projektu
   /to jest NIESŁYCHANIE ważne! praktycznie *każdy* na to wskazał/
 - wyzwania techniczne (sposoby wprowadzania danych, dostępność dla
   osób niepełnosprawnych)
 - odchodzenie do lamusa umiejętności ręcznego pisania
 - ...i kultury obcowania z fizyczną książką

Moje wnioski:
 - Ministerstwo MUSI KONIECZNIE zająć się informacją i wyjaśnianiem, o
   co chodzi z e-podręcznikiem
 - ZWŁASZCZA kwestii otwartości
 - oraz kwestii planowanych formatów (w tym plaintext i przygotowany
   do druku).

Wydawcy najlepiej mogą pograć na kwestii braku informacji i "strachu
przed sprzętem". Koniecznie trzeba to zneutralizować!

Michał "rysiek" Woźniak

Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania