[Koalicja-l] Prawo do wizerunku - c.d.

Jacek Maj jacek w ca.org.pl
Wto, 20 Lis 2012, 12:43:49 CET

Dziękuję Wam za odpowiedzi. Inny prawnik twierdzi, że muzeum ma prawo
żądać opłat za wykorzystanie zdjęć utworów z domeny publicznej w
publikacjach i poleca mi następujące lektury:
1. http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCUQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.nid.pl%2Fdownload.php%3Fid%3D1646&ei=ZaCqUJXdIobj4QTt1ID4Ag&usg=AFQjCNHebb_wrgQrCR1yOkuEJDAywGs34A
2. http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/muzealnictwo52/Muzealnictwo_52_03.pdf
3. http://books.google.pl/books?id=ND2JdM7GrgAC&pg=PA179&lpg=PA179&dq=drela+monika+wizerunek+muzeali%C3%B3w&source=bl&ots=7Cwo837Hdg&sig=yLyyfgJ7OJpof8qZZRNAoTTT5pA&hl=pl&sa=X&ei=F1SqULDDFayL4gTSt4FY&ved=0CCsQ6AEwAg#v=onepage&q=drela%20monika%20wizerunek%20muzeali%C3%B3w&f=false
Przeczytałem, ale nadal wydaje mi się, że w przypadku utworów
znajdujących się w domenie publicznej muzeum ma prawo jedynie do
pobierania opłat za ich udostępnianie. Czyli jeśli np. chcę
wykorzystać w swojej książce obraz Matejki, to mogę poprosić muzeum o
udostępnienie mi zrobionego przez muzeum zdjęcia (wtedy może pobrać
opłatę? - podstawa art. 25a punkt 2 ustawy o muzeach:  "Muzeum pobiera
opłaty za udostępnianie wizerunków muzealiów, z wykorzystaniem
informatycznych nośników danych. Bezpośredni dostęp do wizerunków
muzealiów drogą elektroniczną jest bezpłatny.")
Jeśli chcę zrobić to zdjęcie sam, to wówczas muzeum może pobrać opłatę
(podstawa: art 25 punkt 1 ustawy o muzeach: "Muzeum pobiera opłaty za
przygotowanie i udostępnianie zbiorów do celów innych niż zwiedzanie,
w szczególności za kopiowanie, sporządzanie reprodukcji lub
fotografii, przygotowywanie zbiorów do wypożyczenia oraz ich
wypożyczenie".
Jednak nigdzie nie widzę podstawy do pobierania opłaty za
wykorzystanie każdego z wymienionych zdjęć (zamówionego i zrobionego
samodzielnie) w wydawnictwach.
Podobna sprawa dotyczy bibliotek, które oprócz opłaty za wykonanie
zdjęcia utworów z domeny publicznej żądają niekiedy dodatkowej opłaty
za prawo (jakie?) do ich publikowania. Wyjątkiem jest np. Biblioteka
Narodowa, która pobiera opłaty wyłącznie za wykonanie fotografii czy
skanu.
Przepraszam, że się rozpisuję, ale w moim zawodzie (historyk sztuki)
taki stan rzeczy bardzo utrudnia przygotowanie publikacji (za rzekome
prawa muzeów płaci najczęściej naukowiec).

Będę wdzięczny za odpowiedź.
Jacek

W dniu 20 listopada 2012 15:00 użytkownik
<koalicja-l-request w koed.org.pl> napisał:
> [...]
> Date: Tue, 20 Nov 2012 08:51:42 +0100
> From: Bożena Bednarek-Michalska <b.michalska w bu.uni.torun.pl>
> To: Lista Koalicji Otwartej Edukacji KOED <koalicja-l w koed.org.pl>
> Subject: Re: [Koalicja-l] Wizerunek Piotra Skargi
>
> moim zdaniem, udostepnianie wizerunkow, to jest nic innego jak
> udostepniania jedynie zdjecia obiektu, nie ma to nic wspolnego z
> prawem autorskim, szczegolnie w przypadku obiektow starych, muzea moga
> pobierac oplaty za dodatkowe uslugi, jakimi jest kopiowanie, ale juz
> nie powinno pobierac oplat, jak ktos sam sobie zrobi zdjecie, wiem ze

>>> ul. Gagarina 13

>>> ul. Gagarina 13