[Koalicja-l] Wizerunek Piotra Skargi

Jacek Maj jacek w ca.org.pl
Pon, 19 Lis 2012, 17:57:36 CET

Znajomy historyk sztuki przygotowuje książkę o ikonografii Piotra
Skargi, w której chciał wykorzystać reprodukcję znaczka pocztowego z
obrazem "Kazanie Skargi" Jana Matejki.  Od Poczty Polskiej otrzymał
następującą odpowiedź:
"wyrażamy zgodę jedynie na reprodukcję znaczka pocztowego emisji "Rok
Piotra Skargi", nie zaś wizerunku Piotra Skargi, w przygotowywanej,
niekomercyjnej publikacji naukowej. Jednocześnie nadmieniamy, że
Poczta Polska S.A. nabyła prawo do wizerunku Piotra Skargi
wykorzystanego na przedmiotowym znaczku pocztowym od Zamku
Królewskiego w Warszawie, Pomnik Historii i Kultury Narodowej, ul.
Plac Zamkowy 4, Warszawa. Niemniej jednak prawa autorskie nabyte do
wizerunku Piotra Skargi nie obejmują wskazanego przez Pana pola
eksploatacji".

Rozumiem, że skoro obraz Matejki jest w domenie publicznej (powstał w
latach 1862-1864), to nie może podlegać ochronie prawnoautorskiej i
Poczta Polska bredzi o nabywaniu praw do wizerunku, prawda?

I jeszcze jedno. Za co właściwie muzeum może pobierać opłaty? Ustawa o
muzeach stanowi:
Art. 25
1. Muzeum pobiera opłaty za przygotowanie i udostępnianie zbiorów do
celów innych niż zwiedzanie, w szczególności za kopiowanie,
sporządzanie reprodukcji lub fotografii, przygotowywanie zbiorów do
wypożyczenia oraz ich wypożyczenie.
2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, ustala dyrektor muzeum. W
uzasadnionych przypadkach dyrektor muzeum może ustalić opłatę ulgową
lub zwolnić z opłaty.
(...)
Art. 25a.
1. Wizerunki muzealiów mogą być utrwalone i przechowywane na
informatycznych nośnikach danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.
38) ).
2. Muzeum pobiera opłaty za udostępnianie wizerunków muzealiów, z
wykorzystaniem informatycznych nośników danych. Bezpośredni dostęp do
wizerunków muzealiów drogą elektroniczną jest bezpłatny.
3. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor muzeum. W
uzasadnionych przypadkach dyrektor muzeum może ustalić opłatę ulgową
lub zwolnić z opłaty.
 Muzeum może pobierać opłaty za przygotowanie i udostępnianie zbiorów
w celu kopiowania muzealiów albo sporządzania reprodukcji lub
fotografii, a także za wypożyczenie do ekspozycji muzealiów
znajdujących się w jego posiadaniu.

Pozdrawiam,
Jacek