[Koalicja-l] Dozwolony użytek a parodia

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 19 Cze 2012, 19:22:42 CEST

W dniu 19 czerwca 2012 16:58 użytkownik Tomasz Chabinka
<tomaszchabinka w gmail.com> napisał:
> Hej,
> ostatnio trafiłem w Internecie na coś takiego:
> http://davidsimon.com/wire-the-musical
>
> Wideo zawiera musical-parodię jednego z popularnych amerykańskich seriali.
> Cała rzecz jest dosyć sympatyczna, rzecz stworzona została w części przez
> aktorów występujących w oryginalnej obsadzie, postacie noszą imiona z
> oryginału. Jak widać na załączonej stronie wideo spodobało się twórcy
> oryginału.
>
> Z tego co rozumiem, to cała rzecz mogła powstać, bo amerykańskie prawo
> [...]

Zdaje się, że orzecznictwo idzie tu w kierunku uznawania parodii za
utwory inspirowane a nie zależne, przy czym naturalną cechą tego
gatunku twórczości jest zapożyczanie elementów utworu parodiowanego, w
taki sposób, żeby to było rozpoznawalne przez odbiorcę. Rzecz jasne
trzeba dbać o to aby taki utwór inspirowany nie był nazbyt podobny do
pierwotnego i jednym z 'tricków" jest używanie nazw postaci mocno
przypominających pierwowzór, ale też wyraźnie różnych. Przy bardziej
znanych postaciach fikcyjnych jest też pewnie kwestia naruszania
znaków towarowych. Taki Kubuś Puchatek(R) jest np. znakiem towarowym.

http://itlaw.computerworld.pl/index.php/2008/01/21/cytat-inspiracja-dzielo-zalezne-co-jest-czym-w-internecie/