[Koalicja-l] Dozwolony użytek a parodia

Tomasz Chabinka tomaszchabinka w gmail.com
Wto, 19 Cze 2012, 16:58:47 CEST

Hej,
ostatnio trafiłem w Internecie na coś takiego:
http://davidsimon.com/wire-the-musical

Wideo zawiera musical-parodię jednego z popularnych amerykańskich
seriali. Cała rzecz jest dosyć sympatyczna, rzecz stworzona została w
części przez aktorów występujących w oryginalnej obsadzie, postacie
noszą imiona z oryginału. Jak widać na załączonej stronie wideo
spodobało się twórcy oryginału.

Z tego co rozumiem, to cała rzecz mogła powstać, bo amerykańskie prawo
dopuszcza tworzenie parodii utworu. Wydaje mi się natomiast, że zupełnie
inaczej jest w prawie polskim, to znaczy dozwolony użytek nie pozwala na
tworzenie parodii. Jak rozumiem więc, w tym konkretnym wypadku, żeby
wideo nie łamało przepisów PA należałoby co najmniej zmienić imiona
postaci.

Czy mam rację, a jeśli nie to czy ktoś mógłby mi zdradzić w którym
miejscu się mylę? :)

pzdr,
tch