[Koalicja-l] Normy chronione prawem autorskim?

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 12 Cze 2012, 12:32:13 CEST

W dniu 12 czerwca 2012 12:02 użytkownik mrostkow
<mrostkow w oeiizk.waw.pl> napisał:
> Proszę o potwierdzenie (może zaprzeczenie?), że Normy polskie są chronione
> prawem autorskim. Zdumiało mnie to i szukam potwierdzenia (:
> Gdzie to jest zapisane?

W ustawie o normalizacji między innymi.

http://www.pkn.pl/prawa-autorskie-do-pn

Generalnie jest to niestety globalna praktyka, że normy są objęte
prawem autorskim. W większości krajów świata lokalne komitety
normalizacyjne nie są urzędami państwowymi tylko instytucjami
prywatnymi, które są w szczególny sposób umocowane ustawowo. Nawet ISO
jest prywatnym konsorcjum lokalnych instytucji normalizacyjnych,
zarejestrowanym jako stowarzyszenie w Szwajcarii. Normy ISO też są
objęte prawem autorskim.

W Polsce  i innych krajach post-sowieckich sytuacja jest o tyle
dziwna, że lokalne komitety są w zasadzie instytucjami państwowymi.
PKN w Polsce ma status: "innej państwowej jednostki organizacyjnej"
podlegającej bezpośrednio premierowi, jednak ustawa normalizacyjna
wyłącza normy PKN z ustawy o informacji publicznej i normy jako takie
nie są dokumentami urzędowymi.