[Koalicja-l] ACTA Blackout

Tomasz Chabinka tomaszchabinka w gmail.com
Pią, 20 Sty 2012, 20:46:52 CET

W dniu 20.01.2012 19:53, Alek Tarkowski pisze:
> na wczorajszym posiedzeniu grupy "Dialog" wyjaśniono, że ACTA ma
> dwutorową konstrukcję - jeśli zostanie w UE przyjęta, to część (podobno
> znacząca) regulacji jest na poziomie europejskim, a część (malutka) musi
> być wprowadzona na poziomie narodowym. Podobno wszystkie kontrowersyjne
> kwestie są "europejskie". Nie wiem natomiast, czy wtedy droga wygląda
tak, że powstaje dyrektywa, którą z kolei wdrażają Państwa członkowskie...

Jeśli dobrze rozumiem, to (w uproszczeniu) problem dwutorowości wynika z
tego, że ACTA zawiera zapisy związane z rynkiem europejskim oraz z
prawem karnym. O ile Unia Europejska ma dosyć duże kompetencje w
przypadku wprowadzania regulacji dotyczących rynku wspólnotowego, to te
dotyczące prawa karnego są znacznie węższe i żeby wprowadzić te zasady
ACTA potrzebna jest ratyfikacja przez państwa członkowskie (dyrektywą
się nie da).

Niestety nie wiem jak to wygląda na poziomie większej szczegółowości,
czy poszczególne kontrowersyjne kwestie należą do części "karnej" czy
"rynkowej".

--
Z poważaniem
Tomasz Chabinka