[Koalicja-l] ACTA Blackout

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Pią, 20 Sty 2012, 15:56:18 CET

W dniu 20 stycznia 2012 15:33 użytkownik Tomasz Chabinka
<tomaszchabinka w gmail.com> napisał:
> Przy okazji, czy ktoś mógłby wytłumaczyć nieprawnikowi (podesłać jakiś link)
> do czego zobowiązują Polskę kolejne działania władz. To znaczy słyszałem,
> że: ACTA ma być podpisana przez rząd Polski/ACTA ma być głosowana przez
> polski parlament/ACTA ma być podpisana przez Komisję Europejską/ACTA ma być

To jest umowa międzynarodowa - więc najpierw parafują ją rządy a potem
musi być ratyfikowana przez parlamenty. Na poziomie europejskim
odpowiednikiem rządu jest Rada Unii. Porozumienie wchodzi w życie po
ratyfikacji. Generalnie umowa międzynarodowa zaczyna działać dopiero
po ratyfikacji. Parafowanie tylko otwiera ścieżkę do ratyfikacji.

W Polsce jest możliwa tzw. "duża" i  "mała" ścieżka ratyfikacji. Duża
polega na tym, że Sejm głosuje za ratyfikacją w trybie ustawy - czyli
Sejm głosuje nad ustawą ratyfikującą  umowę. Mała polega na tym, że
rząd przedkłada umowę do ratyfikacji Prezydentowi, a Sejm jest jedynie
informowany o tym fakcie i może ew. głosować weto. Art. 89 Konstytucji
określa które umowy idą ścieżką małą, a które dużą. ACTA jest umową z
której może wyniknąć konieczność zmiany paru co najmniej ustaw, więc
wydaje się, że powinna iść ścieżką dużą.