[Koalicja-l] Polski Kalkulator DP

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 10 Sty 2012, 11:18:25 CET

W dniu 10 stycznia 2012 10:11 użytkownik Bożena Bednarek-Michalska
<b.michalska w bu.uni.torun.pl> napisał:
> z normami jest bałagan, koszty wytworzenia tresci dla norm PKN zrzuca na
> rózne instytucje, np. na biblioteki, tworzy zespoly, którym nic nie płaci, w
> zespolach są konktretni ludzie, którzy je tworzą, mogliby więc być
> wymienieni w normach, nie wiem, czemu to ma być anonimowe, a potem jeszcze
> sprzedają te normy i zakazują kopiowac, to jest jakis nienormalny tryb
> pracy, wszyscy biblioetkarze narzekają na PKN

Ustawa o PKN przekazuje majątkowe prawa autorskie PKN do Polskich
Norm, także tych starych, które powstawały w okresie kiedy PKN był
urzędem. Obecnie nie jest urzędem tylko "państwową jednostką
organizacyjną", której status jest zdefiniowany w ustawie.  Normy niby
nie są dokumentem urzędowym z tego powodu, że ich użycie nie jest
obowiązkowe, tylko stosuje się je na zasadzie dobrowolności. Tylko
niektóre normy są obowiązkowe - jeśli norma jest przywoływana w
ustawie czy rozporządzeniu, ale wtedy PKN twierdzi, że to nie zmienia
ich sytuacji prawno-autorskiej, bo trudno żeby PKN miał odpowiadać za
działania innych jednostek państwowych i tracić te prawa tylko
dlatego, że ktoś tam sobie postanowił wpisać jakąś normę do dokumentu
urzędowego.

Zasadniczo wszystkie komitety normalizacyjne na świecie mają prawa
autorskie majątkowe do wydawanych norm, łącznie z ISO, ANSI, DIN itd.
Różnica u nas jest taka, że PKN jest państwowy, co jest w sumie
reliktem po czasach PRL - a ANSI czy DIN były i są prywatnymi
zrzeszeniami ekspertów i przedsiębiorstw zainteresowanych w tworzeniu
norm. Z kolei ISO to zrzeszenie zrzeszeń. Teksty norm ANSI, DIN i ISO
też są "niewolne" - trzeba płacić za dostęp do nich. W
przedsiębiorstwach, w których stosuje się dane normy trzeba mieć ich
biblioteczkę z dowodami ich zakupu :-)