[Koalicja-l] Archiwizacja Internetu - urzedy państwowe

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Śro, 9 Lis 2011, 13:22:14 CET

W dniu 9 listopada 2011 12:44 użytkownik Bożena Bednarek-Michalska
<b.michalska w bu.uni.torun.pl> napisał:

> [...]
> tym serwisie oraz wszelkie elementy tych stron, stanowią materiały i
> dokumenty urzędowe w rozumieniu art. 4 pkt. 2 ustawy o prawie autorskim i
> prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz.U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631
> z późn.zm.) w związku z czym wyłączone są one z mocy prawa spod ochrony
> prawnoautorskiej. Jeżeli jednak uznasz, że któryś z elementów znajdujących
> się na niniejszej stronie narusza Twoje prawa autorskie zgłoś to do nas
> przesyłając nam pisemną informację zawierającą następujące elementy:

Oni tam mają niezły bałagan :-) Co innego w regulaminie serwisu
zdjęciowego jest, a co innego w stopce strony głównej :-) Raczej nie
ma innego wyjścia jak analizować indywidualnie faktyczny status prawny
tego co oni udostępniają na swojej stronie. Np: trudno uznać aby np:
ich archiwum filmowe:

http://www.nac.gov.pl/filmy

było zbiorem materiałów urzędowych... Państwowe kroniki niemieckie z
II wojny światowej np: z pewnością nie są polskim materiałem urzędowym
:-) Prawa autorskie do tych kronik ma zapewne niemiecki skarb
państwa...

O ich archiwum zdjęć mówiłem już wielokrotnie.

Natomiast ta zasada na pewno odnosi się do zbiorów dokumentów
archiwalnych II RP, PRL i III RP, których skany udostępnia NAC.

> jesli to ma dotyczyc stron urzedow, to z tego wynika, ze strony te nie
> powinny miec w ogole w stopce oznaczenia "Copyright"

No tutaj to jest kwestia dyskusyjna. Urzędy twierdzą, że mogą
copyrightować. Dyskusja co jest a co nie materiałem urzędowym jest
długa:

http://prawo.vagla.pl/node/8236

Orzecznictwo dotyczące tej kwestii jest wzajemnie sprzeczne.

> [...]
> znaczeniu dla państwa polskiego archiwizuje strony internetowe
> najważniejszych urzędów państwowych. W wersji beta Archiwum Internetu
> dostępne są strony poniższych instytucji.
>
> Musze jeszcze ich dopytac, kto w takim razie archiwizuje inne strony z
> domeny pl
>

> Do archiwizacji wykorzystują znana maszyne Weyback machine,
> http://www.archive.org/web/web.php
>
> maszyna ta zbiera wszystko co sie da, ma np. bardzio stare historyczne
> strony mojej biblioteki, wiec nie wiem, czemu Archiwa ograniczaja sie tylko

Wayback jest obsługiwane przez Internet Archive, która już od wielu
lat archiwizuje cały w zasadzie internet. Może NAC wzięło od nich
software i chce to powielać na własnych serwerach w Polsce? W każdym
razie nr. IP, spod którego wyświetla się NAC-owa wersja Waybacka
należy do NAC - więc może mają jakieś serwery w Polsce, bo chyba o to
w sumie chodzi, aby powielić działalność Internet Archive tylko w
ramach polskiej instytucji państwowej i żeby baza fizycznie była w
Polsce? Bo inaczej nie widzę w sumie sensu powielania działań Internet
Archive - oni i tak już i to od dawna archiwzują większość
wartościowych polskich stron internetowych...