[Koalicja-l] Wikipedia na zaliczenie

Krzysztof Trzewiczek krzysztof w trzewiczek.info
Wto, 12 Paź 2010, 10:37:52 CEST

> Ta kombinacja klawiszy powinna wyglądać: eksport strony - import strony. Inaczej przy kopiuj wklej traci się autorów. Chyba, ze wszyscy będą edytować z jednego konta - ale wtedy jest problem z ocenieniem wkładu poszczególnych autorów. Ewentualnie można by wkleić z jednego konta, na stronie usera napisać, że to grupa i autorów wymienić + mail potwierdzający na OTRS.

Oczywiście będziemy zachęcali studentów do założenia własnych profili na
Wikipedii, żeby było odnotowane, że to oni są autorami hasła.
Zdecydowaliśmy się jednak na stronę zajęć najpierw, żeby czuli się
komfortowo, że są na stronie do której dostęp mają tylko oni. Pamiętam,
że moje pierwsze edycje na wikipedii były dość przerażające, bo jak coś
źle kliknę to się opublikuje na poważnym portalu wiedzy. Ja będę czuwał
nad przenoszeniem haseł, więc zrobimy wszystko, żeby było dobrze, a w
razie problemów będziemy prosili doświadczonych użytkownikow Wiki o
pomoc. Bardzie mi chodziło w tej wypowiedzi o to, że nie stosujemy np.
tikiwiki lub dokuwiki, gdzie składnia edycji jest inna, a właśnie
MediaWiki, żeby sama treść była przynajmniej podobna.

> Parę osób robiło to w taki sposób. Moi studenci pisali wpierw teksty w brudnopisach (na podstronach userów) a potem, po sprawdzeniu, czy są one zgodne z zasadami, teksty były przenoszone do artykułów. Problem pojawia się czy to w przypadku studentów, czy uczniów zawsze z prawami autorskimi - tendencja do przepisywania treści z materiałów źródłowych. tego trzeba rygorystycznie pilnować. Poza tym oczywiście kwestia opanowania stylu pisania charakterystycznego dla encyklopedii - najlepiej przejrzeć obecne wyróżnione hasła, by mieć pewien punkt odniesienia.

No właśnie boimy się trochę o to, czy studencie nie będą po prostu
przeklejać. Być może wymóg odniesień bibliograficznych jak przy
normalnej pracy zaliczeniowej będzie pomocny. Wykazanie się źródłami
pomoże "od-copy-paste'ować" ich prace.

> Na Wikipedii jest taka inicjatywa:
>
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:PSIA
>
> Można na wiki liczyć na pomoc w kwestiach technicznych z kodem wiki itd. Robienie tego na osobnym sajcie wymagałoby dostosowania go do standardów Wikipedii - szablony cytowań itd., aby było to kompatybilne od strony technicznej. Ale polecam przejrzeć tę stronę. Kilka razy były wpadki z przeklejaniem tekstów, więc wikipedyści patrzą nieco sceptycznie. Konieczne byłoby w miarę stałe komunikowanie się opiekuna projektu z userami wiki.

Dzięki za linka - przejrzę dokładnie!

Pozdrawiam,
Krzysztof