[Koalicja-l] Jakie wskazniki wynikow? citebase

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Pią, 12 Lut 2010, 12:41:07 CET

W dniu 12 lutego 2010 12:18 użytkownik Jaroslaw Lipszyc
<jarek w wolnepodreczniki.pl> napisał:
> Pobrania z wlasnego serwera to juz sie w projekcie digitalizacyjnym uwzglednia poprzez srednia liczbe unikalnych uzytkownikow dziennie. Mi wlasnie chodzi o zamienienie wykorzystania gdzie indziej w zalete. Bo np. Wikimedia Commons moze miec stosunkowo slabe statystyki odwiedzin, ale wykorzystanie w innych projektach (wikipedia) potezne.

Wewnętrzne (to znaczy w innych projektach Wikimedia) użycie plików z
Commons jest skanowane za pomocą specjalnego narzędzia:

http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special%3AGlobalUsage

i takie rzeczy w ramach własnej "fermy serwerów" są łatwe do
zaimplementowania. Natomiast, mimo, że np: każdą instancję MediaWiki
można tak skonfigurować, żeby mogła korzystać z plików z Commons tak
samo jak projekty Wikimedia - nie ma narzędzia, które by sprawdzało
użycie tych plików w ten sposób - a wszelkie użycia to chyba w ogóle
nie jest wykonalne wykryć. Istnieje tylko kategoria:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Commons_as_a_media_source

do której ręcznie dopisuje się wypatrzone przypadki wykorzystań.

Piszę o tym, bo jakby było jakieś proste narzędzie do wykrywania tego
to by na pewno "Commoniści" już dawno je zastosowali.

Była też dyskusja o tym na "Usability meeting" w Paryżu - żeby z
jednej strony np: przygotować pluginy umożliwiające łatwe korzystanie
z plików z Commons w open-sourcowych CMSach (Worpdresie, Yoomli itd.)
a z drugiej strony, żeby te pluginy umożliwiały łatwe śledzenie tych
użyć i dołączania takiej informacji do opisów plików w Commons.

Także IMHO konkluzja jest taka, że w ocenie wykonania grantu powinna
być taka pozycja, ale na jednym, prostym sposobie dokumentowania tego
się nie da tego oprzeć, bo takowy nie istnieje. Zresztą np: punkt
oceny o liczbie unikalnych użytkowników też nie określa dokładnego
znaczenia tego terminu ani konkretnego sposobu w jaki to ma być
udokumentowane, a przy ocenie tego kryterium też można mieć różne
definicje "unikalnego użytkownika" i pomiar tego różnymi narzędziami
może dawać inne wyniki.