[Koalicja-l] Licencja BY-SA-NC a edukacja prywatna

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 10 Lis 2009, 01:05:58 CET

W dniu 10 listopada 2009 00:39 użytkownik Alek Tarkowski
<alek w creativecommons.pl> napisał:
> Witajcie,
>
> Nie chcę bronić warunku NC - zdaję sobie sprawę, że jest z nim dużo
> trudności - ale to nie jest tak, że licencja CC z warunkiem NC nie oferuje
> nic ponad dozwolony użytek gwarantowany przez ustawę, bowiem treść na takiej
> licencji:
> - może być ponownie publikowana, o ile cel nie jest komercyjny - czyli inna
> uczelnia może ją opublikować na swojej stronie, można treść archiwizować,
> itp.

Opublikować na swojej stronie nie bardzo może, chyba, że uczelnia nie
prowadzi żadnej działalności komercyjnej, którą ogłasza na tejże
stronie - ale takowych chyba już prawie nie ma. Wystarczy, że na
stronie uczelni jest np: reklama jej własnego wydawnictwa, albo
płatnych studiów zaocznych aby warunek NC można było uznać, ze nie
jest spełniony, bo ktoś może podnieść, że materiały zwiększają
oglądalność tego materiału komercyjnego i w związku z tym prowadzą do
użycia tegoż w celu osiągnięcia korzyści handlowej.

> - można tworzyć utwory zależne i je upubliczniać

Ale też pod warunkiem, że niekomerycyjne, ze wszystkimi tego skutkami,
czyli niezwykle utrudnionymi możliwościami dystrybucji i publikowania
:-)

> - można korzystać z treści nie będąc instytucją naukową lub oświatową w
> rozumieniu prawa (na marginesie, jak ustawa rozumie te kategorie, ktoś z Was
> wie?)

Pewnie wszystkie te, które prowadzą działalność naukową lub oświatową
:-) Np: firma może sobie utworzyć jednostkę prowadzącą dokształcanie
swoich pracowników i ta jednostka będzie już prawdopodobnie instytucją
oświatową.

> w żadnym z tych trzech przypadków dozwolony użytek nie wystarczy.

I licencja CC-BY-NC też jest w tych przypadkach zazwyczaj ryzykowna do użycia.

Ogólnie biorąc licencja NC daje tylko jedną praktyczną rzecz ponad to
co daje normalne prawo autorskie w zastosowaniach edukacyjnych - czyli
możliwość tworzenia dzieł pochodnych, które to jednak dzieła będzie
można rozpowszechniać jedynie w celach niekomercyjnych, zgodnie z
zagmatwaną definicją tego pojęcia w samej licencji.