[Koalicja-l] Dzień domeny publicznej

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Śro, 4 Lis 2009, 14:27:27 CET

W dniu 4 listopada 2009 11:45 użytkownik B.Michalska w bu.uni.torun.pl
<B.Michalska w bu.uni.torun.pl> napisał:

> Następnie trzeba by mieć pod ręką teksty wszystkich ustaw o prawie
> autorskim, które obowiązywały w RP i PRL (można je pobrać ze strony
> Sejmu czy ew. poprosić kogoś kto ma dostęp do serwisów prawniczych,
> żeby je stamtąd wyciągnął). Potem wspólnie anlizując konkretne zapisy
> z ustaw rozpatrzeć kilka najciekawszych przypadków "dzieł ..
>
> ja nie wiem, czy my potrzebujemy wszystkich ustaw, bo ta nowa ma art.
> 124, który mowi, ze przedluza sie prawa ochrony tym dziełom, ktore
> moga korzystac nadal z ochrony.

Tak, ale są takie dzieła, które na mocy starych ustaw w ogóle nie były
chronione i w takim przypadku nie ma mowy o żadnym wygasaniu.
Aktualna ustawa głosi, że:

Art. 124.
1. Przepisy ustawy stosuje się do utworów:
 [...]
    3) do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych
wygasły, a które według niniejszej ustawy korzystają nadal z ochrony,
z wyłączeniem okresu między wygaśnięciem ochrony według ustawy
dotychczasowej i wejściem w życie niniejszej ustawy. Ustawa nie
narusza własności egzemplarzy utworów rozpowszechnionych przed dniem
jej wejścia w życie.

Z tego wynika, że jak prawa wygasły do dzieła na podstawie ustawy
obowiązującej bezpośrednio przed aktualną to po wejściu aktualnej
ustawy z powrotem dzieło jest chronione. Rodzi to ciekawy problem co w
takim razie z dziełami pochodnymi, które powstały legalnie w okresie
gdy do dzieła oryginalnego prawa już wygasła a teraz z powrotem są :-)

Ponadto, w przypadku takich dzieł, do których a) prawa wygasły na mocy
ustaw jeszcze wcześniejszych niż ta obowiązująca przed aktualną i b)
dzieła opublikowane w okresie, kiedy obowiązywała dana ustawa w ogóle
nie były pod ochroną - ten przepis zdaje się nie obejmuje.