[Koalicja-l] Stanowisko w sprawie nowelizacji prawa prasowego

Jarosław Lipszyc jaroslaw.lipszyc w wolnepodreczniki.pl
Śro, 4 Lis 2009, 13:56:11 CET

Tomasz Ganicz pisze:
> Tak więc przy
> takich stwierdzeniach, że każdy powinien móc korzystać z przywilejów
> dziennikarza i jednocześnie nie być zarejestrowany rodzi się problem,
> że nie będzie żadnej realnej odpowiedzialności za to co się publikuje.

To chyba rzeczywiscie kwestia slownictwa, bo nie chodzilo mi o to, by
zniesc ochrone dobrego imienia, tylko o wprowadzenie rownych i
identycznych dla wszystkich standardow. Rejestracja nie jest IMHO
konieczna, by te standardy zachowac, choc pewnie rzecz warto
przedyskutowac.

Co do anonimowości - jest w USA piękny wyrok McIntyre v. Ohio Elections
Commission, 514 U.S. 334 (1995):

     Under our Constitution, anonymous pamphleteering is not a
pernicious, fraudulent practice, but an honorable tradition of advocacy
and of dissent. Anonymity is a shield from the tyranny of the majority.
[...] It thus exemplifies the purpose behind the Bill of Rights, and of
the First Amendment in particular: to protect unpopular individuals from
retaliation--and their ideas from suppression--at the hand of an
intolerant society. The right to remain anonymous may be abused when it
shields fraudulent conduct. But political speech by its nature will
sometimes have unpalatable consequences, and, in general, our society
accords greater weight to the value of free speech than to the dangers
of its misuse.

http://oyez.org/cases/1990-1999/1994/1994_93_986
http://www.law.cornell.edu/supct/html/93-986.ZO.html

pozdrawiam