[Koalicja-l] Dzień domeny publicznej

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Śro, 4 Lis 2009, 10:31:04 CET

W dniu 31 października 2009 13:53 użytkownik Kamil Śliwowski
<kamilsliwowski w gmail.com> napisał:
> Propozycja scenariusza wydarzeń
> Miejsce: Biblioteka Narodowa
> Czas:? (1,5h główne wydarzenie + 3h warsztat)
> 0. Specjalna strona internetowa.
>
> Serwis poświęcona tematowi PD i CC, debacie i warsztatom. Informacja i
> rekrutacja.
> Plakat i infografika wydarzenia (lub 2w1).
> Myślę, że jeśli nie udałoby się zrobić tego wygodnie w ramach strony KOEDu
> wystarczy nam prosty blog na newsy z organizacji i przebiegu wydarzenia.

Osobiście bym był przeciw wstawianiu bloga na komercyjne serwery w
rodzaju bloxa. Można bez problemu ew. postawić wordpress na naszym
serwerze i skierować na niego jakąś domenę. Właśnie sprawdziłem, że
ktoś rozpoczął rejestrację domeny "domena-publiczna.pl"  w AZ
niestety. Chyba, że to ktoś od nas.

> Warsztaty w BN
> 2-3 godzinne zajęcia z prawa autorskiego, zagdanień domeny publicznej, rola
> otwartości w edukacji, wolnego licencjonowania, nawet wolnego oprogramowania
> (Fundacja WiOO pewnie chętnie by się przyłączyła)

Pisałem już Alkowi o pomyśle, żeby zrobić warsztaty "Analiza stanu
prawnego przechodzenia dzieł do domeny publicznej".  Idea by była
taka, że można by wcześniej ogłosić, żeby uczestnicy przygotowali
wcześniej przykłady dzieł, które wydaje im się, że są już w domenie
publicznej lub nie wiedzą czy są, czy też nie są. (Np: stare
fotografie wyciągnięte z domowej szuflady, stare encyklopedie i innego
rodzaju dzieła zbiorowe, jakieś stare broszurki, obrazy, książki itd.)
Następnie trzeba by mieć pod ręką teksty wszystkich ustaw o prawie
autorskim, które obowiązywały w RP i PRL (można je pobrać ze strony
Sejmu czy ew. poprosić kogoś kto ma dostęp do serwisów prawniczych,
żeby je stamtąd wyciągnął). Potem wspólnie anlizując konkretne zapisy
z ustaw rozpatrzeć kilka najciekawszych przypadków "dzieł wątpliwych".

Druga opcja - to na podstawie tych ustaw - w ramach warsztatów
przedyskutować i przygotować wstępną choćby tabelkę co i kiedy
przechodzi / przeszło do domeny publicznej - taki zalążek ew.
kalkulatora domeny publicznej.

Logo nawet fajne. Nie wiem czy w tym pdf-ie pokazuje mi napis właściwą
czcionką (widzę ją w "banalnym" arialu), bo to pdf bez dołączonej
czcionki. Idealnie by było ten napis mieć czcionką na wolnej licencji,
np: jedną z rodziny OFL:

http://openfontlibrary.org

Przydałaby się ta grafika w postaci otwartego pliku wektorowego
(najlepiej svg) z napisem przekształconym w krzywe.  IMHO logo powinno
być dostępne w domenie publicznej, autor mógłby ją np: objąć
oficjalnie licencją CC-0. Umożliwi to swobodnie używanie tego logo w
prasie,  blogach i gdzie kto chce i będzie też żywą demonstracją idei
domeny publicznej.