[Koalicja-l] Stanowisko w sprawie nowelizacji prawa prasowego

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 3 Lis 2009, 00:12:47 CET

W dniu 2 listopada 2009 23:37 użytkownik Jaroslaw Lipszyc
<jarek w wolnepodreczniki.pl> napisał:
> Nie o to chodzi by uwolnic od odpowiedzialnosci, ale by reguly jedne dla wszystkich. Jest swietny tekst stefana bratkowskiego dlaczego prawo prasowe w ogole nalezy zlikwidowac, a stworzyc jednolite identyczne reguly dla komunikacji w przestrzeni publicznej.

Może to tylko kwestia słownictwa. Chodzi mi o stwierdzenie: "W swojej
obecnej formie uniemożliwi ona bowiem osobom prywatnym prowadzącym
serwisy informacyjne korzystanie ze zdobyczy wolności prasy, takich
jak prawo do tajemnicy prasowej..." - sugerujące, że z tego prawa do
tajemnicy prasowej powinien korzystać każdy. Zastosowanie tej zasady
do np do anonimowego bloga, w którym ktoś postanowi Cię systematycznie
szkalować twierdząc, że ma np: swoich informatorów w Twoim najbliższym
otoczeniu - spowoduje, że nie będziesz mógł dochodzić swoich praw
osobistych - ani na mocy prawa prasowego, ani na normalnych,
cywilno-prawnych zasadach. Przy próbie ścigania takiego anonimowego
blogera z powództwa cywilnego - jak każdej osoby, która by Cię celowo
szkalowała - tenże bloger powie, że jest dziennikarzem i że w związku
z tym jest "pod ochroną prawa prasowego" oraz, że nie ujawni swoich
informatorów, ani nawet własnej tożsamości. Gdyby ten bloger miał
obowiązek się zarejestrować jako prasa - mógłbyś od niego żądać
sprostowania na mocy prawa prasowego, czy też zgłosić jego przypadek
do rady etyki mediów i zażądać delegalizacji jego bloga. Tak więc przy
takich stwierdzeniach, że każdy powinien móc korzystać z przywilejów
dziennikarza i jednocześnie nie być zarejestrowany rodzi się problem,
że nie będzie żadnej realnej odpowiedzialności za to co się publikuje.
Stąd mój postulat  - jeśli ktoś chce korzystać z przywilejów
dziennikarskich to powinien też podlegać prawu prasowemu. I ew. można
uznać - że powinien mieć wolny wybór - czy chce publikować jako
dziennikarz, czy jako zwykły obywatel. W tym pierwszym przypadku
powinien istnieć jakiś system rejestracji IMHO, tyle że dobrowolny.