[Zabytki-l] Udział Centrum Cyfrowego w tegorocznej edycji WLZ

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Śro, 23 Maj 2012, 09:05:03 CEST

W dniu 22 maja 2012 11:32 użytkownik Alek Tarkowski
<atarkowski w centrumcyfrowe.pl> napisał:
> Witajcie,
>
> (wysłałem wczoraj ze złego adresu i chyba nie doszło - więc jeszcze raz)
>
> Piszę, żeby Wam przedstawić moją - i Centrum które prowadzę -
> perspektywę na naszą współpracę, i bardzo Was do niej zachęcić.
>
> żeby uniknąć syndromu tl;dr - wersja skrócona poniższego: nie jesteśmy
> źli! :) razem możemy zrobić więcej
> I cieszę się Tomku, jeśli dobrze czytam Twój mail, że jesteś
> umiarkowanym optymistą i zwolennikiem współpracy - jestem pewien, że
> jesteśmy się w stanie dogadać, jeśli się nie mylę, ktoś od nas
> przyjedzie na konferencje.

OK. Faktycznie powinniśmy IMHO przyjąć założenie dobrej woli obu stron :-)

> [...]
>
> My w tym projekcie szukamy modelu zorganizowanego działania przy
> tworzeniu otwartych zasobów, które m.in. rozwijają Wikipedię. Myślę, że
> to działanie ważne, i nowatorskie - dobrze, żeby było takich projektów
> więcej. Z Waszą pomocą możemy zrobić to dużo lepiej - chodzi zarówno o
> kwestie technologiczne, przestrzeganie norm edycji, zadbanie o jakość
> wkładów. Wydaje mi się, że zamiast np. zakładać, że określone osoby
> nijak nie stworzą dobrej treści - warto pomyśleć w jakich warunkach
> mogliby taką treść stworzyć. My będziemy usilnie nad tym myśleć, ale z

Dobra - to jest IMHO temat na dyskusję już czysto techniczną. Moim
zdaniem to jest bardzo trudne z wielu powodów, ale niewątpliwie -
skoro chcecie spróbować coś takiego uruchomić to z naszej strony
powinna być przynajmniej wola pomocy z naszej strony.

> Przyznam, że trochę zaskoczył mnie ton Waszej dyskusji - zapewne
> niezamierzony. Nie rozumiem na przykład języka "konkurencji" - bo skoro
> obracamy się w przestrzeni otwartych projektów, które mogą swobodnie
> wymieniać się zasobami, to jak tu konkurować o uwagę użytkownika?
> Przecież Wikipedia powstała po to, żeby ją dalej wykorzystywać.

No jest tu jednak konkurencja właśnie o ten czas i "oczy" uczestników
konkursu i wikipedystów. Np. jeśli wikipedyści mieli by włączyć się w
tworzenie Waszej bazy zabytków, to będą to musieli zrobić kosztem
czasu jaki poświęcają na bezpośrednie edytowanie tabel zabytkowych w
Wikipedii. Co do wymiany materiałów i danych - o ile Wasz portal
będzie zgodny licencyjnie z Wikipedią - to jest "oczywistą
oczywistością", że nikt nikomu nie będzie mógł zabronić wymiany tych
danych i materiałów w obie strony. Jest też "oczywistą oczywistością",
że materiały z Wikipedii są do swobodnego wykorzystywania przez
innych.

> Chciałbym jeszcze wyklarować kwestię dostępności danych z Open Data Day.
> Rozmawiałem o tym z Krzyśkiem, i jego argument jest taki, że na razie
> zrobiliśmy jednodniowe, prototypowe wydarzenie, które nie daje gwarancji
> jakości poprawionych danych. Dlatego Krzysiek uznał, że nie należy tych
> danych udostępniać. Oczywiście jak tylko ruszy pełen projekt, będzie on
> w pełni otwarty. Ale jestem gotów namówić Krzyśka do udostępnienia tych
> danych już teraz, jeśli to pomoże Was przekonać :)

My musimy mieć te dane już teraz - choćby po to aby był czas
zweryfikować ich poprawność.Najlepsze rozwiązanie co do ich
weryfikacji to po prostu otwarcie ich do edycji i swobodnego pobrania
dla każdego przez 24 godziny na dobę - nie tylko w czasie trwania
Waszych akcji.

>Problem z poprzednią, z tego co wiem, leży po stronie
> struktury danych i API Wikipedii - i mam wrażenie że Krzysiek od nas
> należy do niewielkiego grona osób zainteresowanych w Polsce tę tematyką.

To też już kwestia do rozmów czysto technicznych. My planujemy
przyznać nagrody dla uczestników konkursu, którzy załadują dobre
zdjęcie zabytków, których fotografii nie ma jeszcze w Wikimedia
Commons - do tego potrzebujemy bazę, która będzie taką informację
udostępniała. Jest to technicznie możliwe zrobić w formie ręcznie
przygotowywanych tabel w Wikipedii - jak się nie uda tego zrobić w
Waszej bazie, no to jedyną opcją będą dla nas te tabelki. Zresztą -
jak będzie chcieli rzeczywiście zrobić w Waszym portalu możliwość
ładowania zdjęć i opisów do Wikipedii/Wikimedia Commons - to i tak
będzie tam musiała być baza wiążąca te zabytki z odpowiednimi
miejscami u nas (kategoriami w Commons i artykułami w Wikipedii). Nam
baza potrzebna jest przed wakacjami - aby w czasie wakacji
zainteresowane konkursem osoby mogły w drogę wziąć z sobą listy
obiektów do sfotografowania. Nie możemy z tym czekać do września.