[Zabytki-l] Udział Centrum Cyfrowego w tegorocznej edycji WLZ

Alek Tarkowski alek w creativecommons.pl
Pon, 21 Maj 2012, 15:35:44 CEST

Witajcie,

Piszę, żeby Wam przedstawić moją - i Centrum które prowadzę -
perspektywę na naszą współpracę, i bardzo Was do niej zachęcić.

żeby uniknąć syndromu tl;dr - wersja skrócona poniższego: nie jesteśmy
źli! :) razem możemy zrobić więcej
I cieszę się Tomku, jeśli dobrze czytam Twój mail, że jesteś
umiarkowanym optymistą i zwolennikiem współpracy - jestem pewien, że
jesteśmy się w stanie dogadać, jeśli się nie mylę, ktoś od nas
przyjedzie na konferencje.

---->%----

a teraz, żeby trochę podrążyć temat:

My w tym projekcie szukamy modelu zorganizowanego działania przy
tworzeniu otwartych zasobów, które m.in. rozwijają Wikipedię. Myślę, że
to działanie ważne, i nowatorskie - dobrze, żeby było takich projektów
więcej. Z Waszą pomocą możemy zrobić to dużo lepiej - chodzi zarówno o
kwestie technologiczne, przestrzeganie norm edycji, zadbanie o jakość
wkładów. Wydaje mi się, że zamiast np. zakładać, że określone osoby
nijak nie stworzą dobrej treści - warto pomyśleć w jakich warunkach
mogliby taką treść stworzyć. My będziemy usilnie nad tym myśleć, ale z
Wami wymyślimy to lepiej.

Przyznam, że trochę zaskoczył mnie ton Waszej dyskusji - zapewne
niezamierzony. Nie rozumiem na przykład języka "konkurencji" - bo skoro
obracamy się w przestrzeni otwartych projektów, które mogą swobodnie
wymieniać się zasobami, to jak tu konkurować o uwagę użytkownika?
Przecież Wikipedia powstała po to, żeby ją dalej wykorzystywać.

Piszecie też o Centrum i naszych działaniach tak, jakbyście mieli jakieś
podejrzenia i wątpliwości co do naszych intencji. Chciałem podkreślić,
że mało jest w Polsce takich organizacji jak nasza, w pełni i świadomie
wdrażających otwarte modele działania; i mało projektów, które chcą
wspierać rozwój Wikipedii. A to właśnie chcemy z "Otwartymi zabytkami
zrobić". Powód jest prosty - nie jestem może Wikipedystą pełną parą, ale
ciutkę rzeczy dodałem; a kibicuję Wikipedii od lat. I zawsze chciałem
robić rzeczy wspierające Wikipedię. Wydaje mi się, że z chwilą gdy
robimy zasoby / narzędzia przydatne dla Wikipedii - jak na przykład
nasza wyszukiwarka - to stajemy się częścią otwartego środowiska
wikipedystów. Może warto zrezygnować z optyki "my / oni"? :))

Chciałbym jeszcze wyklarować kwestię dostępności danych z Open Data Day.
Rozmawiałem o tym z Krzyśkiem, i jego argument jest taki, że na razie
zrobiliśmy jednodniowe, prototypowe wydarzenie, które nie daje gwarancji
jakości poprawionych danych. Dlatego Krzysiek uznał, że nie należy tych
danych udostępniać. Oczywiście jak tylko ruszy pełen projekt, będzie on
w pełni otwarty. Ale jestem gotów namówić Krzyśka do udostępnienia tych
danych już teraz, jeśli to pomoże Was przekonać :)
Więc dla jasności - dane z naszej akcji uzupełniania rejestru będą
otwarte - będzie można je swobodnie wziąć do Wikipedii. Nie ma
scenariusza "nie dostajemy danych". Podobnie nie widzę, dlaczego nie
mielibyśmy uwzględnić Waszych uwag dot. np. funkcjonalności
wyszukiwarki. Problem z poprzednią, z tego co wiem, leży po stronie
struktury danych i API Wikipedii - i mam wrażenie że Krzysiek od nas
należy do niewielkiego grona osób zainteresowanych w Polsce tę tematyką.
Nawet jeśli nie uzywa wyraźnej etykietki "Wikipedysta".

Na koniec dygresja: bardzo podobają mi się takie podejścia do Wikipedii,
które traktują je jako wielki, wzorcowy projekt w całym ekosystemie
otwartych projektów - wobec których jako "mocarz" ma pewne zobowiązania.
Tak na przykład rozumiem podejście niemieckich Wikipedystów, którzy
wspierają dużo działań około-wiki. Wiem, że co kraj to inny model
Wikipedii, ale ten niemiecki mi się bardzo podoba. Myślę, że i tak
trudno z Wikipedią konkurować :)

pozdrowienia,

Alek

--