[Zabytki-l] Hanka się przedstawia

Przykuta przykuta w o2.pl
Pon, 14 Maj 2012, 13:16:16 CEST

> Jeśli ktoś z Was ma pomysł na ulepszenie konkursu lub procesu jego przygotowania i chce się nim ze mną podzielić, proszę, niech śmiało do mnie pisze: hanka.nowicka w gmail.com.
>
> Pozdrawiam ciepło,
> Hanka

Witam na liście i od razu coś zaproponuję. A właściwie to mam dwie kwestie. Strona konkursu na wiki w momencie startu wyglądała tak:

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia:Wiki_Lubi_Zabytki&oldid=27848433

Jako przykłady zdjęć dobrych jakościowo wybrane zostały te, które jako najlepsze zostały ocenione przez społeczność wikipedystów. Nieco to inspirowało do robienia zamków i obiektów, które ze względu na wygląd same w sobie były atrakcyjne. Aczkolwiek sporo zdjęć było ładowanych "na ilość", aby pobić rekord. Było oczywiście sporo zdjęć średnich, ale dokumentacyjnie wartościowych, zdarzały się też koszmarki. Może warto w tym roku zrobić tak, by pokazać po jednej stronie zdjęcie jakościowo dobre, z drugiej słabe, nieczytelne o małej wartości. Aby nie było nikomu przykro, że jego zdjęcie pokazano jako słabe, może wrzucę jakieś własne, albo poproszę innych wikipedystów o coś takiego. Dobrze pokazać, jakiej jakości zdjęcia w ogóle nie mają szans na dobre oceny w konkursie. Jako dobre można by oczywiście wskazać te lepsze z zeszłego roku - z opisem - co w nich jest dobrego. Mógłbym poproszę członków jury ze strony wikipedystów o napisanie takich komentarzy.

Druga kwestia, związana z poprzednią to to, że widząc jakie zdjęcia wyeksponowaliśmy jako dobre, niektóre obiekty były wielokrotnie fotografowane. I bardzo dobrze, ale ich zdjęcia już też w Wikimedia Commons były, natomiast zabytki mniej atrakcyjne z mniejsza ochotą były fotografowane. 20 zamków na Szlaku Orlich Gniazd sfotografowano prawie 300 razy:

http://toolserver.org/~daniel/WikiSense/CategoryIntersect.php?wikifam=commons.wikimedia.org&basecat=Castles+of+the+Eagles%27+Nests&basedeep=3&mode=cs&tagcat=Images+from+Wiki+Loves+Monuments+2011+in+Poland&tagdeep=3&go=Skanuj&format=html&userlang=pl

http://tinyurl.com/bv98wk7

Od paru miesięcy kilka, kilkanaście osób sprawdza ile zabytków nie jest jeszcze sfotografowanych w naszych wykazach na wiki. Przykłady - woj. śląskie, dolnośląskie, podkarpackie:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Wiki_Lubi_Zabytki/wykazy/wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Wiki_Lubi_Zabytki/wykazy/wojew%C3%B3dztwo_podkarpackie

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Wiki_Lubi_Zabytki/wykazy/wojew%C3%B3dztwo_dolno%C5%9Bl%C4%85skie

Te wykazy mają jeszcze braki. Dobrze jest uzupełniony wykaz z woj. śląskiego, co było możliwe dzięki współpracy ze Śląskim Centrum Dziedzictwa Kulturowego. Może warto byłoby osobno dać nagrodę "eksploratora" dla osoby, która prześle najwięcej dobrych zdjęć zabytków "unikatowych", czyli takich, które do tej pory nie miały zdjęć w Wikimedia Commons.

To taka luźna propozycja.

Pozdrawiam

Przykuta