[Zabytki-l] Wiki Lubi Zabytki - działania bota

Powerek38 powerek38 w gazeta.pl
Śro, 2 Lis 2011, 14:05:55 CET

Dzień dobry,

Witam wszystkich na liście (zapisałem się dopiero teraz, bo wcześniej
obsługujący ją system wielokrotnie nie chciał mnie tu wpuścić ze
względów technicznych). Jeśli jest tu ktoś, kto mnie jeszcze nie kojarzy
- jestem Powerek38, wikipedysta, jeden z adminów polskiej Wikipedii i
Wikimedia Commons :)

Piszę, aby przekazać ważne informacje dotyczące współpracy jednego z
botów Wikipedii, a konkretnie Beau.bota, przy działaniach związanych z
rejestrami zabytków na plWiki i ich galeriami na Commons. Od kilku dni
Beau intensywnie pracował nad tym w oparciu o moje prośby i sugestie.
Udało nam się zrobić wspólnie trzy istotne rzeczy:

1. Bot będzie automatycznie aktualizował tabelki z wykazami zabytków,
umieszczone w przestrzeni stron Wikiprojektu Wiki Lubi Zabytki. Będzie
mianowicie wstawiał do tych tabelek linki do galerii danego zabytku na
Commons, a także jedno, przypadkowo wybrane zdjęcie z każdej z tych
galerii. Warunkiem uwzględnienia zabytku przy automatycznej aktualizacji
jest: a) utworzenie dla niego osobnej kategorii na Commons; b)
oznaczenie tej kategorii jako przedstawiającej obiekt wpisany do
polskiego rejestru zabytków pod konkretnym numerem - jak, mam nadzieję,
wszyscy wiedzą, służy do tego szablon {{zabytek}} na Commons. Pierwsza
fala takich aktualizacji została już wykonana.  Ma to oczywiście na celu
oznaczanie w tabelkach tych zabytków, które "już mamy".

2. Bot wygenerował i będzie aktualizował co tydzień listę obiektów,
które mają na Commons dwa lub więcej zdjęcia oznaczone szablonem
{{zabytek}} z tymi samymi parametrami (a więc można założyć, że
wszystkie te zdjęcia przedstawiają ten sam obiekt), a nie mają jeszcze
utworzonej kategorii. Trzeba systematycznie tworzyć te kategorie - jest
to zadanie technicznie proste, ale wymaga trochę pracy człowieka, sam
bot nie da tutaj rady. Zapraszamy do współdziałania! Ta lista dostępna
jest tutaj:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Beau.bot/listy/zabytki/nieskategoryzowane

3. Mamy jeszcze jedną listę, ale z nią jest większy kłopot. Jest to
lista tych numerów w rejestrze zabytków, pod którymi widnieje więcej niż
jeden obiekt (albo mówiąc inaczej - więcej niż jedna pozycja w naszych
tabelkach). Te obiekty nie będą mogły zostać objęte działaniami bota,
ponieważ mając np. 10 pozycji w tabelce z tym samym numerem, nie wie on,
gdzie ma wstawić link do galerii. Jedyny potencjalny sposób rozwiązania
tego problemu (przynajmniej tak mi się wydaje), to dodanie jakiegoś
dodatkowego identyfikatora, tak aby każda pozycja w każdej tabelce z
wykazu była unikalna i aby bot mógł się połapać, co jest co. Lista
takich przypadków jest tutaj:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Beau.bot/listy/zabytki/duplikaty

Nie wiem, czy należy jeszcze gdzieś pisać o powyższych rzeczach w
przestrzeni Wikiprojektu. Na razie tego nie robię, bo nie chciałbym tam
robić bałaganu Odderowi i innym gospodarzom tej inicjatywy.

Pozdrawiam!

Powerek38