[Zabytki-l] Współpraca z organizacjami religijnymi?

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 29 Mar 2011, 20:51:30 CEST

W dniu 29 marca 2011 17:02 użytkownik Tomasz Kozłowski
<odder.wiki w gmail.com> napisał:

> Kłopotem może być ujęcie tego w formie technicznej (dostępny dla każdego
> do ściągnięcia druczek o uczestnictwie w konkursie, ograniczona ilość
> druków imiennych?), ale myślę, że powinniśmy sobie jakoś poradzić.

Trzeba będzie to przemyśleć - żeby to nie zostało nadużyte - chyba
jakaś forma weryfikacji danych osobowych uczestników by była
konieczna.

> Na podstronie projektu
> <https://secure.wikimedia.org/wikipedia/pl/wiki/Wikiprojekt:Wiki_Lubi_Zabytki/dane_kontaktowe#Organizacje_pozarz.C4.85dowe>
> zgromadziłem dane kontaktowe do wszystkich diecezji Kościoła
> katolickiego, Kościoła prawosławnego i Kościoła
> ewangelicko-augsburskiego (luterańskiego).
>
> Myślę, że możemy się podjąć jeszcze współpracy z Kościołem
> greckokatolickim (4. największy kościół w Polsce, ok. 53 tys. wyznawców,
> dane kontaktowe będą na stronach projektu).

Zasadniczo - to trzeba będzie przejrzeć te listy zabytków sakralnych
pod kątem tego, kto nad nimi sprawuje pieczę i uderzyć do tych
związków wyznaniowych do których trzeba. W okolicach Łodzi jest np:
kilka zabytkowych kościołów w rękach mariawitów, starokatolików,
polsko-katolików itd (często są to unikalne perełki architektoniczne),
warto też pamiętać o synagogach i dawnych obiektach zabytkowych
należących do gmin żydowskich -  trochę ich jednak przetrwało wojnę.

Rejestr związków wyznaniowych zarejestrowanych w Polsce jest tutaj:

http://www.mswia.gov.pl/index.php?dzial=92&id=223&search=3401

Przy pisaniu listów do związków wyznaniowych należy zachowywać
odpowiednie formy zwracania się - w pisaniu do KK, prawosławnych i
grekokatolików pomagał nam Paternm - pogrzebię w archiwach to może się
doszukam tych listów :-)

Na razie patrz:

http://pl.wikimedia.org/wiki/Wikiekspedycja/bazy_kontakt%C3%B3w/podlaskie

> Dość sporą liczbę wyznawców ma także Chrześcijański Zbór Świadków Jehowy
> (ok. 127 tys.), nie wiem tylko, w jaki sposób moglibyśmy z nimi
> współpracować, bo zdaje się, że ich świątynie (Sale Zgromadzeń, Sale
> Królestwa) są w przeważającej części nowymi budynkami...

Ich bym sobie odpuścił - podobnie jak wszelkie inne związki
wyznaniowe, które nie sprawują pieczy nad żadnymi zabytkami.