[Zabytki-l] Współpraca z organizacjami religijnymi?

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 29 Mar 2011, 14:06:56 CEST

W dniu 29 marca 2011 13:41 użytkownik Tomasz Kozłowski
<odder.wiki w gmail.com> napisał:

> Witajcie,
> na stronie dyskusji projektu
> <https://secure.wikimedia.org/wikipedia/pl/wiki/Dyskusja_Wikiprojektu:Wiki_Lubi_Zabytki#Uwagi>
> pojawił się, zapoczątkowany przez Paeliusa, wątek współpracy (patronatu)
> z diecezjami Kościoła katolickiego.
>
> Powodem takiej współpracy miałaby być oczywista ogromna ilość zabytków
> nieruchomych będących własnością Kościoła katolickiego (nie zważając na
> to, czy jest to własność diecezji, parafii, metropolii itd.).
>
> Z jednej strony perspektywa współpracy może przynieść spore korzyści,
> [...]

W ramach Wikekspedycji  w 2009 współpracowaliśmy z Kościołami - tylko
właśnie prośbę o pomoc rozesłaliśmy do wszystkich związków
wyznaniowych, które miały pod swoją pieczą zabytki na Podlasiu - czyli
do dwóch diecezji KK, Autokefalicznego Prawłosławnego,
Grekokaltolickego i nawet wysłaliśmy do podlaskiego oddziału Ligii
Muzułmańskiej w RP. Od jednej diecezji KK i od prawosławnych
dostaliśmy listy, od biskupów, w których stało napisane, że oni
zalecają wpuszczać nas do wnętrz kościołów. List kruszył początkowy
sceptycyzm. Muzułmanie przesłali prośbę do opiekunów meczetów, które
nas interesowały i we wszystkich 3 mieliśmy otwarte drzwi i specjalne
traktowanie.

Z praktyki ekspedycyjnej wiem, że proboszczowie boją się wpuszczać do
środka zabytkowych kościołów "obcych z aparatami", bo boją się, że to
są potencjali złodzieje na "zwiadzie". Z tymże - niestety -
przynajmniej jeśli chodzi o KK - trzeba by wysłać listy do każdej
diecezji oddzielnie, bo wg prawa kanonicznego, to pod pieczą biskupów
jest majątek diecezji i z poziomu krajowego nie da się tego załatwić.