[Zabytki-l] jury konkursu

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 12 Lip 2011, 23:08:06 CEST

W dniu 12 lipca 2011 22:18 użytkownik Alek Tarkowski
<alek w creativecommons.pl> napisał:
> Witajcie
>
> jesli chodzi o jury, moim zdaniem wszystko zalezy od przewidywanej
> liczby prac. bo male jury jesli bedzie musialo ocenic np. 1000 prac to
> zwariuje. uczestniczylem niedawno w jury konkursu "European Data
> Challenge", gdzie było kilkaset zgłoszeń, i tam działałno rozproszone
> jury liczące kilkadziesiąt osób, z których każda robiła selekcję jakiejś
> kategorii. ostateczną decyzję podjęło jakieś węższe jury. może tak
> należy zrobić?

Trudno przewidzieć jaka to będzie liczba zdjęć - ale obstawiałbym coś
w zakresie między 1000 i 10 000 :-)

W ramach Wikiekspedycji - przez ok 10 dni grupa kilkunastu osób była w
stanie zrobić i załadować ponad 3000 zdjęć....

Z drugiej strony - na 3-dniowych warsztatach fotograficznych, które
organizowałem i byłem też członkiem jury - mieliśmy do oceny ok 500
zdjęć w jeden wieczór w trzy osoby i nie była to jakaś bardzo
obciążająca praca - znaczy uporaliśmy się z tym w 2 godziny mniej
więcej. Stosunkowo łatwo jest od razu na starcie wyeliminować zdjęcia
ewidentnie słabe technicznie i kompozycyjnie. Na pewno można zrzucić
na wikipedystów wstępną selekcję zdjęć - odrzucić te, które mają
ewidentne wady techniczne, typu przepalenia, za małą rozdzielczość,
poruszone itd. i dać jury do oceny tylko te, które przejdą to sito.

> a może też powinna być "nagroda publiczności", która wygrywałaby
> klikaniem (wikipedysci maja tez chyba jakis dobry system wybierania
> zdjecia roku na Commons - chyba jest system nominacji + głosowania)

Jeśli chodzi o ocenę przez publiczność - to wiem z doświadczenia, że
to rodzi łatwo przewidywalne efekty - to znaczy wygra fotka
"chwytająca za serce" w rodzaju efekciarskiego ujęcia ogólnie
rozpoznawalnego zabytku - typu wschód słońca nad Wawelem, także do
tego typu konkursu potrzebna jest wstępna selekcja. W przypadku
głosowania dorocznego na najlepsze zdjęcie w Commons - wchodzą
zdjęcia, które wcześniej uzyskały status "featured picture" - gdzie
podlegają najpierw surowej ocenie technicznej a i tak wygrywa zwykle
zdjęcie typu "ładny koń na pastwisku".