[Zabytki-l] bazy danych

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Nie, 17 Kwi 2011, 10:41:40 CEST

W dniu 16 kwietnia 2011 21:35 użytkownik Alek Tarkowski
<alek w creativecommons.pl> napisał:
> Witajcie,
>
> kontynuując wątek bazy danych zabytków. Jesli chodzi o ich
> opracowywanie, to mialem na mysli kwestie czysto praktyczne, tzn. czy
> wiadomo, gdzie taka baza stanie, kto ja bedzie robil, itd. Pamietam, ze
> gdzies bylo wspominane, że te zasoby beda przede wszystkim w Wikipedii -
> ale czy nie nalezy tez zrobic osobnej, otwartej bazy; zadbac o
> przygotowanie plikow z ustrukturyzowanymi surowymi danymi (CSV, JSON,
> itd.), moze nawet pomyśleć o Linked Data?

Pewnie warto - tyle, że mówimy o ok 68 000 obiektów, które w plikach
udostępnianych przez NID mają często tylko szczątkowe informacje.
Właśnie trwają próby uzyskania od NID i od konserwatorów wojewódzkich
otrzymania tych list w jakiejś bardziej cywilizowanej formie niż pdfy,
ale istnieje podejrzenie, że takich list nie ma, a konserwatorzy i NID
wstydzą się tego faktu...

> Po drugie, opracowanie tych danych to chyba sporo pracy, czy planujecie
> jakąś akcję crowdsourcingowo / wolontariacką?

Idea jest taka, żeby wciągnąć do tego brać wikipedyczną - niektórzy
już zaczęli tworzyć takie tabele w Wikipedii dla swoich województw.
Można by jednak rozważyć przejście na jakąś inną platformę - tylko ona
by musiała być otwarta - tak, żeby trochę jak w Wikipedii - każdy mógł
się do jej tworzenia przyłączyć. Holendrzy, którzy wyszli z tym
pomysłem - rok temu dali radę zrobić takie tabele w Wikipedii, tyle,
że mieli znacznie lepsze dane wyjściowe - bo u nich odpowiednik
naszego NID miał porządek w danych - więc to była tylko kwestia
przeniesienia tego do tabel wikipedycznych i rzucenia na mapę
googlową.