[Koalicja-l] Otwarty mandat w ICM

Krzysztof Siewicz siewi w interia.pl
Pon, 24 Lis 2014, 12:55:54 CET

Nowelizacja regulaminu byłaby oczywiście najlepszym rozwiązaniem z tego
powodu, że mogłaby wprowadzić politykę otwartości na poziomie całego UW
w sposób jednolity. Ale w mojej ocenie zarządzenie kierownika jednostki
jest również możliwym rozwiązaniem, jeżeli regulamin tego nie zakazuje.
Zarządzenie przyjęte w ICM nie pozbawia pracowników swobody wyboru
czasopisma (zresztą na podstawie regulaminu pracownik nie ma i tak
pełnej swobody wyboru miejsca publikacji, gdyż skądinąd rozliczany jest
z publikacji jak najwyżej punktowanych), gdyż niezależnie od tego wyboru
wymaga po prostu zapewnienia możliwości zdeponowania publikacji w
repozytorium.

W skrócie zarządzenie sprowadza się do wymagania, aby pracownik
skorzystał z dostępnej u danego wydawcy drogi złotej, jeżeli w ramach
przyznanego finansowania (np. grantu) dysponuje na to środkami, a w
przeciwnym wypadku aby skorzystał z udostępnianej przez wydawcę drogi
zielonej. Obie drogi albo przynajmniej jedna z nich są w zasadzie
standardowo dostępne zarówno u zagranicznych, jak i polskich wydawców -
jeżeli nie domyślnie (większość), to w wyniku wynegocjowania licencji
niewyłącznej.

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz
CeON ICM UW