[Koalicja-l] Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2014-2020 - jest w nim otwartość!

Alek Tarkowski atarkowski w centrumcyfrowe.pl
Śro, 8 Sty 2014, 07:41:40 CET

witajcie,

zajrzałem właśnie do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2014-2020
http://www.mkidn.gov.pl/media/docs/2013/20131220__NPRCZ.pdf

i z radością odkryłem, że jego częścią jest program "Zakup praw do utworów literackich", a w jego ramach zadanie "zakup autorskich praw majątkowych do wykorzystania dzieła na podstawie otwartej licencji Creative Commons 3.0 z uznaniem autorstwa".

Jest to efekt prac zespołu, który w Instytucie Książki powołał Grzegorz Gauden - a punktem wyjścia była nasza interwencja w sprawie licencji OLE. W jego pracach z ramienia KOED uczestniczyli: Bożena Bednarek-Michalska, Jarosław LIpszyc, Krzysztof Siewicz, Kamil Śliwowski i ja (mam nadzieję, że nikogo nie pominąłem). To drugi powód dla którego ten program jest istotny - bo udało się w tym zespole osiągnąć kompromis ze środowiskami twórców i wydawców w kwestii otwartości zasobów kultury - co w świetle zeszłorocznej debaty nad ustawą o otwartości zasobów publicznych jest dużym sukcesem.

Trzeci powód dlaczego to jest istotne - tym samym otwiera się furtka do realizacji jednego z zapisów Paktu dla Kultury, dotyczącego przenoszenia zasobów do domeny publicznej.

A ryzyko jest oczywiście takie, że kosztem elastycznego modelu licencjonowanie jest potencjalne rozmycie idei otwartości i terminu domena publiczna.

Polecam wpis na stronie Centrum Cyfrowego:
http://centrumcyfrowe.pl/mkidn-oglasza-narodowy-program-rozwoju-czytelnictwa-i-zakup-praw-do-utworow-literackich/

Pozdrowienia,

Alek Tarkowski
--
dyrektor, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska
Twitter: @atarkowski

polecam:
otwartawiedza.pl / otwartezasoby.pl / otwartengo.pl / otwartezabytki.pl / kulturaponadprawem.pl