[Koalicja-l] wolne podręczniki - pytania

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Śro, 9 Sty 2013, 10:07:39 CET

W dniu 9 stycznia 2013 02:34 użytkownik Robert Bednarek
<bednar.rob w gmail.com> napisał:
> Dzień dobry
>
> Jestem ogromnym zwolennikiem otwartej wiedzy, powszechnej edukacji. Bardzo
> szanuję Państwa wkład w tym zakresie.
> Chciałbym zadać parę pytań dotyczących wolnych podręczników aby ułatwić
> sobie pogłębienie wiedzy. Samotnie mogę się zgubić w gąszczu przepisów,
> dlatego zwracam się o pomoc do koalicji, która zapewne ma więcej
> doświadczenia niż ja.
>
> 1. Czy materiały zawarte na
> http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Strona_g%C5%82%C3%B3wna można oficjalnie /
> formalnie nazwać podręcznikami? Czego potrzeba by na ich podstawie można
> [...]

Musiałyby przejść proces recenzji i akceptacji w MEN. Proces ten jest
zdefiniowany w odpowiednim rozporządzeniu, które właśnie niedawno
zostało znowelizowane:

http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3123%3Azmiany-w-zasadach-dopuszczania-do-uytku-szkolnego-podrcznikow-w-zwizku-z-wejciem-w-ycie-nowego-rozporzdzenia&catid=232%3Aksztacenie-i-kadra-ksztacenie-ogolne-podrczniki-i-programy-nauczania&Itemid=292

http://tinyurl.com/a4n724y

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20120000752+2012%2407%2418&min=1

> 2. Czego potrzeba aby otwarte zasoby typu Wikipedia , Wikibooks można było
> uznawać za oficjalną wiedzę? Kto się musi podpisać pod konkretnym artykułem
> by można było go formalnie nazwać merytorycznym i zgodnym z prawdą; na niego
> się powoływać?

Chyba w ogóle nie ma czegoś takiego jak "oficjalna wiedza".
Nowelizacja wcześniej wzmiankowanego rozporządzenia zniosła obowiązek
zatwierdzania materiałów dodatkowych stosowanych w szkołach, co
oznacza, że to nauczyciel decyduje z jakich materiałów dodatkowych
będzie korzystała jego klasa. Z praktyki (na podstawie doświadczeń
mojej córki, która aktualnie jest w 6. klasie podstawówki) wiem, że i
tak już był w szkołach taki zwyczaj, że nauczyciel wybierał materiały
dodatkowe do nauki wg. własnego uznania lub wręcz zostawiał swobodę
ich wyboru uczniom - np. zlecając im pisanie esejów na wybrany temat
wg ich własnego wyboru. Z praktyki też wiem, że często kończy się to
wylądowaniem ucznia w Wikipedii, co nie zawsze jest dobre -  artykuły
w Wikipedii są bardzo różnej jakości - a te o najlepszej jakości są
często zbyt obszerne i napisane zbyt trudnym językiem jak na potrzeby
ucznia podstawówki, czy gimnazjum. W tej chwili ewidentie brakuje
innych bezpłatnych i łatwo dostępnych przez internet materiałów
dodatkowych do nauki.

> 4. Czy istnieją gotowe do druku wolne podręczniki? Oczywiście, że potrafię
> użyć kopiuj / wklej , ale może już szanowny "Ktoś" wykonał tę operacje. Czy
> wśród osób nadzorujących te projekty są osoby z tytułami naukowymi? PS Dla
> mnie każdy kto wspiera tę inicjatywę jest wspaniałym człowiekiem , jednak w
> realnym świecie mogę powoływać się na osoby "z uprawnieniami" :)

Trochę gotowych do druku podręczników jest w Wikibooks. Z tymże żaden
z tych podręczników nie przeszedł ministerialnej akceptacji ani nawet
nie startował do niej.