[Koalicja-l] Fwd: licencje CC

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Śro, 5 Gru 2012, 23:43:55 CET

W dniu 5 grudnia 2012 21:25 użytkownik Alek Tarkowski
<alek w creativecommons.pl> napisał:
> to ja dam jeden argument pragmatyczny za CC BY, pomijający dyskusję
> ideologiczną - CC BY (bez SA) jest rekomendowane przez zaktualizowane BOAI
> (które tłumaczyliśmy). Trzeba by spytac autorow, czemu tak zrobili, ale
> mysle, ze - jak wielu - uznali, że jednak SA jest pewną formą ograniczenia
> praw użytkowników, a CC BY najbardziej "minimalną" z licencji.
>
> a ideologicznie, odnośnie "łańcuszka dobrej woli" - trudno mówić o woli, gdy
> jest się przymuszonym do decyzji licencyjnej. łańcuszek powstaje wtedy, gdy
> ktoś dobrowolnie podejmie taką decyzję. Więc BY SA dobrze działa w
> [...]

Nie do końca tak jest. Żeby sprawę uprościć można krótko powiedzieć,
że CC-BY daje możliwość ustanowienia monopolu na swój utwór zależny, a
CC-BY-SA nie. Teraz pytanie - czy prawo do ustanowienia monopolu na
utwór zależny od utworu, który w zamyśle miał być maksymalnie otwarcie
dostępny jest  w ogóle fair i czy rzeczywiście taka możliwość oznacza
zwiększenie wolności i dostępności twórczości. Wg mnie jest dość
oczywiste, że nie. To jest w istocie zgoda na to, że ktoś będzie mógł
mnie odciąć od prac zależnych od moich własnych utworów, mimo, że ja
się z nim naiwnie podzieliłem swoją.

Idea copyleftu nie działa tylko w zamkniętych społecznościach - wręcz
przeciwnie - daje możliwość swobodnego przepływu twórczości między
różnymi społecznościami - nawet takimi, które się nie lubią.  Ważne
jest, że CC-BY-SA wymusza tą przepływność w obie strony. Przy CC-BY
jedna ze stron może "ssać" nie dając drugiej nic w zamian.