[Koalicja-l] Fwd: licencje CC

Jaroslaw Lipszyc jarek w wolnepodreczniki.pl
Śro, 5 Gru 2012, 23:34:19 CET

W dniu 05.12.2012 21:25, Alek Tarkowski pisze:
> to ja dam jeden argument pragmatyczny za CC BY, pomijający dyskusję
> ideologiczną - CC BY (bez SA) jest rekomendowane przez zaktualizowane
> BOAI (które tłumaczyliśmy)

Dlatego tez uwazam, ze rekomendacja BOAI nie jest bardzo dobra
rekomendacja. Oczywiscie, lepsza taka niz zadna, ale rekomendacja
konkretnej licencji, w tym wypadku CC BY,  a nie wolnych licencji w
ogole, moim zdaniem jest zla praktyka.

Z tego co wiem i rozumiem autorzy BOAI chcieli zalecic licencje, ktora
pozwoli komercyjnym wydawcom na monopolizacje utworow zaleznych
zbudowanych w oparciu o wolne tresci, w nadziei ze beda oni w stanie sie
na taki system zgodzic. No wiec rozumiem kto i jaki ma w tej licencji
interes, ale to nie jest ani moj interes, ani interes publiczny.

Dobrze pokazaly to losy wolnego oprogramowania. Oprogramowanie GNU/Linux
na licencji GPL (copyleftowej, tak jak BY-SA) jest wolne. Oprogramowanie
BDS (niecopyleftowe, jak BY) posluzylo jako budulec do tworzenia
zamordystycznych "ogrodow koncentracyjnych" takich jak ekosystem Apple.

Sprawa jest wiec dosc prosta: BY-SA lepiej chroni uzytkownikow i ich
prawa, licencja BY ich nie chroni, bo zezwala na monopolizacje. Moj
system wartosci zaczepiony jest o prawa uzytkownikow, wiec sprawa jest
dla mnie dosc oczywista. W systemie wartosci zaczepionym o "prawo autora
do kontrolowania co inni moga zrobic" oczywiscie zaleceniem bedzie CC
BY. Ale to nie ja :-)

pozdr
Lipszyc