[Koalicja-l] Stanowisko ws. swobodnego dostępu do wnioskowania i rozliczania grantów

Wto, 17 Kwi 2012, 08:47:18 CEST

Piotr mi przygotowal kiedys pismo podobne do tego, moze sie przyda:

Koalicja Otwartej Edukacji uważają, że zmiany Dyrektywy 2003/98/WE,
które idą w kierunku ustanowienia minimalnego zestawu reguł
określających ponowne wykorzystywanie oraz praktyczne środki
ułatwiające ponowne wykorzystywanie istniejących dokumentów będących w
posiadaniu organów sektora publicznego, takie jak:
•	wprowadzenie ogólnej zasady, zgodnie z którą wszystkie
dokumenty udostępniane przez organy sektora publicznego mogą być
ponownie wykorzystane do dowolnych celów: komercyjnych lub
niekomercyjnych, chyba że są one objęte majątkowymi prawami autorskimi
stron trzecich;
•	wprowadzenie zasady, że organy publiczne nie będą mogły
pobierać opłat wyższych od kosztów wynikających z realizacji
poszczególnych wniosków o przekazanie informacji (są to nieznaczne
koszty); co w praktyce będzie oznaczało, że większość danych będzie
oferowana bezpłatnie lub praktycznie nieodpłatnie, za wyjątkiem
należycie uzasadnionych przypadków;
•	wprowadzenie obowiązku udostępniania danych w powszechnie
stosowanych, nadających się do odczytu maszynowego formatach, w celu
zapewnienia możliwości skutecznego ponownego wykorzystywania danych;
•	wprowadzenie nadzoru regulacyjnego w celu egzekwowania tych zasad;
•	znaczne rozszerzenie zakresu dyrektywy, aby po raz pierwszy
obejmował on również biblioteki, muzea i archiwa.

W naszej ocenie zapisy tej dyrektywy są ważne i społecznie pożyteczne,
dlatego jesteśmy zdania, że należy je wdrażać w narodowych porządkach
prawnych. W związku z powyższym odpowiadamy na Państwa szczegółowe
pytania jak następuje:
•	Czy są Państwo za ustanowieniem niezależnego organu do nadzoru
nad zasadami ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego?
Stoimy na stanowisku, że powoływanie kolejnej instytucji nadzoru o tak
wąskim polu działania jest nadmiarowe, wziąwszy pod uwagę dążenie do
ograniczania nadmiernego rozrostu biurokracji. Z pewnością każde
państwo, w tym Polska, posiada utrwalone organy nadzorcze i może to
zadanie powierzyć już istniejącej instytucji.
•	Czy są Państwo za rozszerzeniem zakresu stosowania dyrektywy
na biblioteki, muzea i archiwa? Tak, uważamy że jest to właściwy
kierunek zmian, ponieważ instytucje te działają w sektorze publicznym
i spełniają kluczową rolę w sferze kultury. Zmiany te są zgodne nie
tylko z celami KOED, ale także z politykami Unii Europejskiej w
zakresie: otwartego dostępu do informacji naukowej oraz digitalizacji
i dziedzictwa kulturowego. Należy jednak mieć na uwadze, że część
zbiorów muzealnych jest własnością stron trzecich i może podlegać
ochronie.
•	Jakie zasoby publiczne powinny, Państwa zdaniem, zostać w
przyszłości udostępnione w celu ponownego wykorzystywania: edukacyjne,
kulturalne, naukowe? Wszystkie zasoby tworzone z pieniędzy publicznych
takie jak: bazy danych bibliograficznych, katalogi oraz ich metadane,
dane kartograficzno-geodezyjne i statystyczne, wirtualne wystawy,
strony internetowe tych instytucji i ich zawartość, raporty,
sprawozdania i inne tego typu dokumenty, które nie są poufne a są
tworzone w godzinach pracy opłacanej przez podatników (nie tylko
polskich) i dlatego powinny  być wspólnym dobrem nas wszystkich.

   KOED uważa także za ważne postulaty zgłoszone przez Piotra
Waglowskiego, które odnoszą się bezposrednio do praktyki urzędniczej,
a mianowicie warto by:
     zrezygnować z odrębności "stron własnych" i BIP-ów (po prostu
prowadzony przez administrację publiczną serwis jest BIP-em);
     Zrezygnowanie z profili społecznościowych rządu (obywatele
stworzą  narzędzia do publikowania informacji w Facebookach czy innych
  Twitterach, jeśli te informacje będą udostępniane w jednym miejscu
przez  zobowiązane do tego podmioty);
     Posłowie nie mogą być uprzywilejowani w dostępie do informacji w
stosunku do obywateli (obywatele i posłowie dowiadują się o treści
dokumentów z tego samego źródła, w tym samym czasie i za pośrednictwem
  tych samych narzędzi);
     Ponieważ nie ma przecież obowiązku kontraktowania z państwem -
wprowadzenie zasady w prawie zamówień publicznych, zgodnie z którą na
zamawiającego przechodzą prawa autorskie majątkowe do zamawianych dzieł;
     Jasne stwierdzenie, że te materiały, które publikowane są w
serwisach internetowych administracji publicznej (a więc w BIP-ach) są
  materiałami urzędowymi w rozumieniu art. 4 ustawy o prawie autorskim
i  prawach pokrewnych, a więc nie są przedmiotem prawa autorskiego (tu
  zatem dopuszczona jest koncepcja "wywłaszczenia" z praw);
     Jasne stwierdzenie, że te materiały, które publikowane są na
stronach Sejmu i Senatu, są materiałami urzędowymi w rozumieniu art. 4
  upaopp jw., co powinno również dotyczyć wszelkich relacji/transmisji
  wideo, które dokonywane z Sejmu za publiczne pieniądze, ...
     Powołanie organu, który będzie mógł wydawać wiążące decyzje w
stosunku do innych organów administracji publicznej i innych
podmiotów, w  zakresie dostępu do informacji publicznej oraz re-use;
     Rząd - już teraz, a w przypadku powołania organu właściwego - ten
  organ, powinien przygotowywać i przedstawiać w Sejmie raport roczny
na  temat problemów związanych z dostępem do informacji publicznej
oraz  ponownym jej wykorzystaniem."
Prosimy odpowiedzi pod adresem adres: dsi.konsultacje w mac.gov.pl do 15
lutego 2012 r.