[Koalicja-l] Pakt dla Edukacji

Grzegorz D. Stunża pedgds w univ.gda.pl
Pon, 6 Cze 2011, 17:02:35 CEST

W dniu 6 czerwca 2011 16:16 użytkownik Kamil Śliwowski <
kamilsliwowski w gmail.com> napisał:

> pakt, co niestety nie wyszło jasno dziś
> a) nie jest gotowym paktem i postulatem tylko akcją zbierania postulatów
> b) nie jest akcją KOED-u choć może być, na kongresie mówiliśmy i tak jest
> chyba najlepiej, akcją sprowokowaną wypowiedzią min. Boniego, ze przydałoby
> się edukacji taki pakt jak Obywatele Kultury
> - stąd to na razie pomysł personalny i instytucjonalnie poparcie ma FNP i
> CEO
>
> akcja była bardzo spontaniczna i niefirmowa :)

Co prawda jestem tylko koedowym obserwatorem, ale nawiązując do wypowiedzi
Alka, wyeksponowanie walki o otwartość edukacyjną mogłoby być pierwszym
ważnym krokiem. I łatwiejszym w realizacji. Nie śledziłem rozwoju paktu dla
kultury, ale zakładam, że większość środowisk z kulturą związanych miało tam
przedstawicieli. Patrzę na pakt dla edukacji, rozumiem, że ruszył jako zryw,
w związku z inspiracją Boniego itp. Ale widzę, że inicjatorami jest FNP, CC
i Wolne Podręczniki. Inicjatywy zacne, które mnie inspirują. Ale związane z
edukacją nieformalną lub alternatywą edukacyjną jak w przypadku
podręczników. Dobrze byłoby, gdyby wciągnąć w to wszystkie grupy związane z
edukacją  - m.in. nauczycieli, rodziców, uczniów, ale i akademików
zajmujących się pedagogiką (można mieć do pedagogów różny stosunek, nie ma
spójnego stanowiska na wiele spraw, ale ludzie ci na co dzień zajmują się
właśnie edukacją i znają się na konstruowaniu systemu edukacyjnego od ogółu
do szczegółu; swoją drogą zdziwiło mnie nieco, że inicjatywa IBE oparła się
w większości na ekspertach patrzących na edukację z różnych stron, ale nie z
pedagogicznej perspektywy). W przeciwnym razie może się okazać, że edukację
w Polsce chcą reformować instytucje, które są nieco z boku głównego nurtu
edukacyjnego i kompletnie poza naukową refleksją o edukacji, a niektóre
środowiska mogą się obrazić, że nie włączono ich w prace. Sam jako pedagog
zaskoczony byłem, że rusza "jakiś kongres edukacji".

Nie jestem również pewien, czy próba wygrania czegoś dla edukacji nie jest
większym wyzwaniem niż to, co udało się w przypadku kultury.

Wszystko powyższe to tylko wstępne wrażenia.

Pozdrawiam

gds
--
mgr Grzegorz D. Stunża
asystent w Pracowni Edukacji Medialnej,

mgr Grzegorz D. Stunża
research assistant, Media Education Lab,
Department of Educational Philosophy and Cultural Studies,
Institute of Education, University of Gdansk