[Koalicja-l] zbadanie dozwolonego użytku w edkuacji

Piotr Witek Piotr.Witek w firr.org.pl
Śro, 20 Kwi 2011, 12:35:04 CEST

Witam!
Zatem poruszone przeze mnie zagadnienie w formie kilku pytań.

1. Czy nauczyciel/uczeń/student/użytkownik prywatny może zeskanować
książkę/podręcznik/artykuł by nieodpłatnie mógł się z nim zapoznać
student/uczeń będący osobą niepełnosprawną (z dysfunkcją wzroku/ograniczenie
sprawności w obrębie kończyn górnych) korzystającą przy czytaniu z komputera
lub innych elektronicznych urządzeń lektorskich?

2. Czy zeskanowany lub pozyskany w wersji elektronicznej tekst można
wydrukować w powiększonej czcionce/kontraście/brailu/przystępnej formie i
udostępnić nieodpłatnie studentowi/uczniowi/osobie niepełnosprawnej?

3. Czy książkę/podręcznik/artykuł można odczytać, nagrać w wersji
audio/daisy i udostępnić nieodpłatnie studentowi/uczniowi/osobie
niepełnosprawnej?

4. Czy pozyskane w ten sposób materiały mogą być wykorzystywane tylko w
placówce edukacyjnej/bibliotece/czytelni czy także w miejscu zamieszkania
osoby niepełnosprawnej?

5. Czy zdigitalizowane książki/podręczniki/artykuły, zarówno w postaci
tekstowej jak i audio, mogą być w miarę potrzeb wymieniane/dostarczane
między jednostkami edukacyjnymi (szkoły/uczelnie/ośrodki specjalne),
organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych itp?

6. Czy szkoła/uczelnia/organizacja działająca na rzecz osób
niepełnosprawnych musi we własnym zakresie digitalizować potrzebne jej
materiały czy digitalizację może zlecić wyspecjalizowanej jednostce?

My możemy przygotować odpowiedzi na powyższe pytania (na podstawie
publikacji wydanej przez naszą Fundację "Studenci niewidomi i słabowidzący -
poradnik dla wyższych uczelni. Prawo autorskie - dozwolony użytek utworów"
autorstwa Sybilli Stanisławskiej-Kloc i Justyny Ożegalskiej-Trybalskiej.

http://firr.org.pl/uploads/file/nasze_publikacje/FIRR_Prawo_autorskie_-_dozwolony_uzytek_utworow.pdf

Piotr Witek
--
E-mail: Piotr.Witek w firr.org.pl