[Koalicja-l] Zdjęcia przedwojennej Warszawy

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Pią, 5 Lut 2010, 10:03:16 CET

W dniu 5 lutego 2010 09:45 użytkownik Jacek Zadrożny
<jacek.zadrozny w post.pl> napisał:
> Znalazłem dzisiaj coś takiego:
> http://www.idg.pl/news/355627/Przedwojenna.Warszawa.w.Google.Earth.html
> I  nasunęły mi się pytania: jak to się stało, że udostępniono fotogramy z 1943 roku?

Jeśli fotogramy były opublikowane przed 1995 bez wyraźnego
zastrzeżenia praw autorskich a autor jest nieznany to wówczas nie są
one wg. ustaw działających do 1995 objęte prawami autorskimi. Aktualna
ustawa głosi natomiast, że wprawdzie prawami autorskimi są wstecznie
obejmowane te dzieła, do których na mocy poprzednich ustaw prawa nie
wygasły, ale jeśli te dzieła w ogóle nie były w tym czasie przedmiotem
prawa autorskiego to nowa ustawa ich nie obejmuje. Taka interpretacja
jest np: stosowana w Wikimedia Commons. Kluczowym warunkiem dla tej
interpretacji jest to, że zdjęcie musiało być upublicznione przed
1995, zatem to nie działa na zdjęcia, które ktoś trzymał w szufladzie,
czy archiwum i wyciąga dopiero teraz.

I drugie: jak prawo autorskie zapatruje się na utwory, które robią się
same, na przykład automatycznie wykonywane fotografie i filmy?
Przecież tutaj za grosz pracy twórczej nie ma.

Tutaj to o ile wiem są różne opinie. Jedna jest tak, że to nie są
dzieła, bo nie mają cech indywidualnej twórczości, a druga taka, że
jednak jest tu twórczość w postaci tego, że operator takiego
urządzenia automatycznie robiącego zdjęcia jednak wykonał akt twórczy
- po pierwsze ustawił ten automat w określonym miejscu, czy też np:
lecąc samolotem wybrał trasę przelotu, zdecydował co ma być
fotografowane i w jakich warunkach , a następnie dokonał selekcji
najlepszych zdjęć - jedyna różnica ze zwykłym fotografowaniem jest
taka, że nie wybierał momentu wykonania zdjęcia, lecz zdał się tutaj
na automat.