[Koalicja-l] "Europeana - statut domeny publicznej" a polskie biblioteki cyfrowe

Alek Tarkowski alek w creativecommons.pl
Nie, 18 Kwi 2010, 23:30:15 CEST

Bożena Bednarek-Michalska wrote:

> juz nieraz im mowialam, ze ich pliki chroni ustawa o bazach danych i
> nie musza sie klamkować takimi zapisami ogolnymi, ktore czytelnikow
> wprowadza w blad przy starych drukach

Bozena,

moim zdaniem także prawo chroniące bazy danych nie powinny być stosowane
do ograniczania dostępu do skanów utworów z bazy danych - uważam, że
skany domeny publicznej powinny być w domenie publicznej.

wiem, że dla biblioteki cyfrowej ważna jest kwestia "ważności" skanów -
ale moim zdaniem istotne jest nie to, kto je posiada, ale kto je
wyprodukował. czyli nie jest to kwestia własności, tylko reputacji. więc
można by za miarę osiągnięć danej biblioteki cyfrowej przyjąć liczbę
skanów, które "wpuściła" we wspólny zasób digitalizacyjny; do tego
zliczając statystyki odwiedzin uwzględniać "pochodzenie" skanów -
technicznie jest to możliwe. (rozumiem, że wysokie statystyki,
generowane przez posiadanie unikalnych skanów, także są dla
bibliotekarzy ważne).

pozdrowienia,

Alek