[Koalicja-l] "Europeana - statut domeny publicznej" a polskie biblioteki cyfrowe

Alek Tarkowski alek w creativecommons.pl
Czw, 15 Kwi 2010, 23:50:34 CEST

Witajcie,

Wlasnie czytam zlinkowany dziś wcześniej charter:

"Digitalizacja domeny publicznej nie oznacza tworzenia praw autorskich:
prace, które w wersji analogowej znajdują się w domenie publicznej,
nadal do niej należą po stworzeniu ich wersji
cyfrowej."

wcześniej, przeglądając książkę "O ziołach i mocy ich" (data wydania:
1534, źródło - Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa)
http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=2228&dirids=1

natrafiłem na taką informację:
"Udostępniane zasoby są chronione prawem autorskim. Nadużycia w zakresie
korzystania z publikacji umieszczonych w Dolnośląskiej Bibliotece
Cyfrowej, w szczególności kopiowanie dla celów komercyjnych, ingerencja
w treść publikacji i inne wymienione w Ustawie (Dz. U. 1994 nr 24 poz.
83), spowodują odpowiedzialność prawną."

Mogę się mylić, ale mam wrażenie, że to dość typowe podejście w
bibliotekach cyfrowych, w których często zakłada się jakąś formę
własności nad skanami. (Przyznam, że nie za bardzo się z takim
podejściem zgadzam).

Ciekaw jestem, jak tę sprawę widzą - w świetle deklaracji Europeany,
która agreguje m.in. te treści - obecni na naszej liście bibliotekarze?

(Bożena, moim zdaniem to świetny temat do poruszenia na warsztatach
prawnych, które będziesz organizować).

Pozdrowienia,

Alek

--