[Koalicja-l] Prawo na rzecz otwartych zasobów

Jacek Zadrożny jacek.zadrozny w post.pl
Wto, 20 Paź 2009, 12:54:51 CEST

To czy to są "nieutwory" czy "utwory" to czysta kazuistyka. Można twierdzić,
że te rzeczy wymienione w tym punkcie są "nieutworami" albo utworami, które
nie podlegają ochronie - wychodzi w sumie na jedno.
Tak czy owak mamy do czynienia z sytuacją gdy dokładnie to samo dzieło
najpierw jest chronione a potem przestaje być chronione jakkolwiek by to
dzieło nie nazywać. Np: wniosek patentowy - przed opublikowaniem jest
zdecydowanie utworem i podlega ochronie, zawiera bowiem prawie wyłącznie
moją twórczość, która ma wszelkie cechy oryginalności, ma też autora. Mogę
sobie np: napisać wniosek patentowy i go nie zgłosić do urzędu. Zachowuję
wtedy do niego wszelkie prawa autorskie i np:
mogę go przerobić w przyszłości w publikację naukową lub fragment instrukcji
jakiegoś urządzenia.  Dopiero jak go wyślę do urzędu - ten go przyjmie i
opublikuje w swoim monitorze to ten utwór wówczas ochronie nagle przestaje
podlegać, mimo, że to przecież wciąż dokładnie to samo dzieło. Można
powiedzieć, że technicznie biorąc urząd faktem opublikowania pozbawia mnie
praw autorskich do tekstu mojego patentu :-)  Ten sam mechanizm działa przy
herbach - w tym przypadku z prawa autorskiego do herbu wyzuwa mnie fakt
publikacji odpowiedniej uchwały rady miasta, do której ów herb stanowi
kluczowy załącznik.

JZ: trochę faktycznie jest to kazuistyka. Jednak nadal uważam, że ten
katalog nie nadaje się do dodania do niego opisywanych "materiałów
edukacyjnych" i tylko tyle chciałem wykazać. O tym, że te "nieutwory" są
wyrzucone poza nawias świadczy choćby ich "odautorowienie". Proszę mi
wskazać autora Konstytucji lub polskiej flagi...
Tymczasem materiały edukacyjne (Jarek - zobacz jak Cię słucham) mają być
dostępne na wolnych licencjach. Zachowują zatem autorom ich prawa osobiste.
Trochę mnie zastanawia, gdzie podziewają się prawa majątkowe, choćby
ograniczoe do minimum lub tylko teoretycze... Skarb państwa?
Od razu mam kolejne pytanie: kto będzie stroną w ew. procesach o
zawłaszczenie? Chyba autor, choć nie wiem, czy będzie mu zależało, jeżeli
zbył prawa majątkowe.
Jacek
--
http://zadzior.wordpress.com/