[Koalicja-l] Prawo na rzecz otwartych zasobów

Alek Tarkowski alek w creativecommons.pl
Pon, 19 Paź 2009, 13:16:05 CEST

Jacek Zadrożny wrote:

> Materiał objęty licncją CC nic nam nie da, jeżeli
> zamknięty jest w pancernej szafie wydawcy. Tak więc należałoby zobligować
> wydawców do publikowania ich w sieci i od razu dostrzegam problemy (taki już
> jestem) - serwisy dostępne po zalogowaniu, po opłaceniu subskrypcji itp..
> Wybiegi. Dlatego zaproponowałem instytucjonalne rozwiązanie.

Takim rozwiązaniem są repozytoria: ogólnopaństwowe, instytucjonalne,
tematyczne, itd. W Stanach National Institute of Health, wymagając
upublicznienia wyników finansowanych badań podaje od razu repozytorium
PubMed Central jako wskazane miejsce deponowania treści.

Problem w tym, że takie repozytorium to kolejne przerażające zadanie dla
decydentów. Obecnie jest rozpatrywany konkurs na 60 milionów, żeby coś
takiego w 3 lata stworzyć. Tak naprawdę potrzeba moim zdaniem dużo
mniej, korzystając z gotowych rozwiązań. Ale pojawia się pytanie, kto
miałby takie repozytorium prowadzić, nie sądzę, by jakikolwiek resort
chciał to robić.

pozdrowienia,

Alek

--