[Koalicja-l] Bardziej przyjazna lista autorów w domenie publicznej

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Sob, 3 Paź 2009, 12:03:14 CEST

W dniu 2 października 2009 14:56 użytkownik Krzaki <umbravitae w op.pl> napisał:
> [...]
>
> Gdybyśmy wybrali druga opcję:
> * Przede wszystkim opracować trzeba doskonalszą (w sensie: ładniejszą, rozbudowaną, interaktywną) listę autorów w domenie publicznej niż jest na www KOEd. W Wikipedii strasznie mi się podoba tabela z możliwością sortowania wierszy http://pl.wikipedia.org/wiki/Pomoc:Tabele#Sortowanie_nazwisk_w_tabelach co rozwiązuje problem z brakiem interakcji (Internauta sam wybiera w jaki sposób ma być uporządkowana tabela) i pozwala na rozbudowaną listę (możemy umieścić zdecydowanie więcej informacji niż nazwisko i daty życia).

Wikipedia generalnie przy listach korzysta z mechanizmu linkowania -
to znaczy listy osobowe tworzy się w postaci linków do haseł
biograficznych o tych osobach. Jak biografia już jest pokaże się link
niebieski, a jak nie ma to czerwony i wiadomo, że to trzeba (kiedyś)
napisać. Jedna długa lista z nawet krótkimi biografiami dla 662 osób
by była niestrawna nawigacyjnie. Chyba wystarczyło by na samej liście
podać tylko daty urodzenia i śmierci oraz profesję.

> * Nową listą powinien opiekować się stały zespół współredaktorów i tu trochę się martwię, czy redagując na Wikipedii artykuł o liście jak i samą listę nie pogryziemy się z administratorami, którzy w imię innych planów względem artykułu (czy to w kwestiach edycyjnych czy struktury artykułu) mogliby zniweczyć ideę listy ?

Jak wszystko się będzie odbywało zgodnie z zasadami Wikipedii to nie
ma powodu, żeby ktoś psuł komuś pracę.

> * Inne zmartwienie dotyczy tego, czy istnieje dla artykułu limit objętości ? żeby bez problemu redagować listę z setkami nazwisk, no chyba, że listę rozbije się na tabele z literatami, z muzykami, z artystami sztuk plastycznych itd.

Limitu nie ma - jest tylko zwykły zdrowy rozsądek - po prostu jeden
bardzo długi dokument jest ciężki w nawigowaniu po nim i bardzo długo
wczytuje się do przeglądarki. Bardzo długie listy kroi się zwykle na
mniejsze np: tak:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Biografie

> * Wszystkie artykuły o autorach w PD trzeba uzupełnić i zweryfikować, dodać bibliografię (!) i przypisy oraz powiązać z listą.

Ano - mnóstwo roboty :-)

> * Warto naszkicować jak w ramach promocji listy współpracować z opiekunami np. Wikiźródeł, wikiprojektów (w tym wikiprojektu Biografia), kalendariów i wielu artykułów związanych z zawartością lub charakterem listy.

Taki projekt by chyba był po prostu podprojektem wikiprojektu
"Biografie" - tam już jest podział na grupy specjalizujące się w
biografiach z określonych profesji. Jakbyś się chciał za to faktycznie
zabrać to chętnie pomogę to zorganizować. Już nawet wstawienie takiej
listy z podziałem alfabetycznym, datami urodzenia i śmierci, profesją
i linkami do istniejących i nieistniejących biografii by był sam w
sobie na pewno pożyteczny.

Jest jeszcze pytanie prawo-autorskie. Strona KOEDu działa jako całość
na licencji CC-BY, która jako mniej restrykcyjna od licencji CC-BY-SA
na której działa Wikipedii jest z nią jednostronnie zgodna. Skoro
lista została opublikowana na stronie KOEDu, to znaczy, że jej autorzy
(Bożena Bednarek-Michalska oraz Wojciech
Sachwanowicz) zgodzili się ją na tej licencji udostępnić?