[Koalicja-l] =?ISO-8859-2?Q?Re: Re: Bardziej przyjazna lista autor=F3w w domenie_publiczn=ej?=

Krzaki umbravitae w op.pl
Pią, 2 Paź 2009, 14:56:31 CEST

 > Myślę, że stworzenie takiego subportatu to świetny pomysł. Z tymże do
 > jego konstrukcji słabo by się nadawał WordPress, na którym obecnie
 > stoi strona KOEDu bo to raczej oprogramowanie do prowadzenia serwisu
 > blogo-podobnego. Bardziej by mi do tego pasowało jakieś oprogramowanie
 > typu wiki. W zasadzie tego typu projekt dałoby się zrealizować np:
 > żeniąc wikiprojekt:Biografie działający w Wikipedii z Wikiźródłami i
 > projektami digitalizacji tworzonymi przez środowiska bibliotekarskie.
 > W ramach Wikipedii można tworzyć brakujące biografie osób z listy (na
> [...]

Rzeczywiście, Twój pomysł jest lepszy od moich planów wykorzystania jakiejś platformy blogowej lub CMSa i zdecydowanie bardziej otwarty :)
Dla uściślenia: czy myślisz o tym, żeby postawić portal niezwiązany z Wikipedią, ale tworzony na platformie wiki czy też o tym, żeby po prostu na bazie Wikipedii działać: dodać odpowiedni rozdział do artykułu 'Domena publiczna' http://pl.wikipedia.org/wiki/Domena_publiczna oraz stworzyć artykuł o KOEd-owej liście autorów, gdzie pod encyklopedycznym opisem znajdowałaby się owa lista ?
Drugi sposób maksymalnie ułatwiłby realizację bieżącego informowania o autorach/ich dziełach w PD. Pierwszy zaś wymagałby stworzenia wielu rzeczy od zera i lista o wiele wolniej docierałaby do świadomości Internautów w przeciwieństwie do drugiej opcji.

Gdybyśmy wybrali druga opcję:
* Przede wszystkim opracować trzeba doskonalszą (w sensie: ładniejszą, rozbudowaną, interaktywną) listę autorów w domenie publicznej niż jest na www KOEd. W Wikipedii strasznie mi się podoba tabela z możliwością sortowania wierszy http://pl.wikipedia.org/wiki/Pomoc:Tabele#Sortowanie_nazwisk_w_tabelach co rozwiązuje problem z brakiem interakcji (Internauta sam wybiera w jaki sposób ma być uporządkowana tabela) i pozwala na rozbudowaną listę (możemy umieścić zdecydowanie więcej informacji niż nazwisko i daty życia).
* Nową listą powinien opiekować się stały zespół współredaktorów i tu trochę się martwię, czy redagując na Wikipedii artykuł o liście jak i samą listę nie pogryziemy się z administratorami, którzy w imię innych planów względem artykułu (czy to w kwestiach edycyjnych czy struktury artykułu) mogliby zniweczyć ideę listy ?
* Inne zmartwienie dotyczy tego, czy istnieje dla artykułu limit objętości ? żeby bez problemu redagować listę z setkami nazwisk, no chyba, że listę rozbije się na tabele z literatami, z muzykami, z artystami sztuk plastycznych itd.
* Wszystkie artykuły o autorach w PD trzeba uzupełnić i zweryfikować, dodać bibliografię (!) i przypisy oraz powiązać z listą.
* Warto naszkicować jak w ramach promocji listy współpracować z opiekunami np. Wikiźródeł, wikiprojektów (w tym wikiprojektu Biografia), kalendariów i wielu artykułów związanych z zawartością lub charakterem listy.

Krzysztof Juszczyk.