[Koalicja-l] Licencja BY-SA-NC a edukacja prywatna

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 10 Lis 2009, 00:11:05 CET

W dniu 9 listopada 2009 22:42 użytkownik Grodecka Karolina
<karolinagrodecka w gmail.com> napisał:
> Cześć,
> czy materiały objęte licencją BY-NC-SA mogą być wykorzystane przez
> pracowników na studiach zaocznych/wieczorowych/prywatnych? Studia te są
> płatne więc co z warunkiem NC? Wiem, że studiach dziennych pracownicy także
> dostają kasę ze swoją robotę i wykorzystanie materiałów otwartych jest ok -
> bo cel edukacyjny jest tu nadrzędy na zasadach dozwolonego użytku. Ale co w
> pozostałych przypadkach? Czy nie jest to już korzyść majątkowa osoby, która
> wykłada/prowadzi ćwiczenia na studiach w jakiś sposób płatnych?

Nie ma znaczenia czy studia są płatne czy nie. W obu przypadkach
pracownik naukowy pobiera przecież pensję, czyli osiąga osobistą
korzyść majątkową, czego ta licencja zabrania. Aczkolwiek na dwoje
babka wróżyła, bo zagmatwany warunek NC tego zabrania, albo nie
zabrania - zależnie od interpretacji, czy uzna się, że w takim
przypadku korzyść majątkowa pracownika naukowego wprost wynika z
rozpowszechnienia owego utworu wśród swoich studentów, czy też nie :-)
 Tak czy owak różnicy między studiami płatnymi i bezpłatnymi tu raczej
nie ma żadnych. Sytuacja by była w 100% czysta dopiero wtedy jak ów
pracownik naukowy nie pobierałby za swoją pracę pensji. Punkt
licencji, który to określa brzmi tak:

"Licencjobiorca nie może wykonywać żadnych udzielonych w Paragrafie 3
uprawnień w jakikolwiek sposób, który skierowany jest głównie na
uzyskanie korzyści handlowej lub pieniężnego wynagrodzenia
przeznaczonego na cele prywatne. Wymiana Utworu na inne chronione
prawem autorskim utwory przez wymianę cyfrową plików, lub też w inny
sposób, nie jest w rozumieniu niniejszej Licencji sposobem, który
skierowany jest na uzyskanie korzyści handlowej lub pieniężnego
wynagrodzenia przeznaczonego na cele prywatne, o ile w związku z
wymianą Utworu nie pobiera się żadnego wynagrodzenia pieniężnego."

Licencjobiorcą jest w tym przypadku pracownik naukowy - który raczej
nie liczy na uzyskanie korzyści handlowej, ale jak najbardziej taki
pracownik otrzymuje wynagrodzenie, które jest przeznaczone na jego
prywatne cele (pensję) .

Na szczęście, w przypadku użycia edukacyjnego można się jednak powołać
na art 24. ustawy o prawach autorskich:

"Art. 27.
Instytucje naukowe i oświatowe mogą, w celach dydaktycznych lub
prowadzenia własnych badań, korzystać z rozpowszechnionych utworów w
oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze
fragmentów rozpowszechnionego utworu."

i korzystać w ramach prowadzonych zajęć z dowolnych materiałów
dydaktycznych, także tych "twardo copyrightowanych".

Jak widać z powyższego przykładu licencje typu NC są w gruncie rzeczy
w takich przypadkach bezużyteczne, to znaczy nie dają nic więcej niż i
tak daje prawo autorskie.