[Koalicja-l] Kto ma prawa autorskie do "De revolutionibus" Kopernika

Jarosław Lipszyc jaroslaw.lipszyc w wolnepodreczniki.pl
Śro, 9 Gru 2009, 10:51:18 CET

Marcin Wilkowski pisze:
> Zresztą podobnie robi chyba NAC (chociaż to instytucja państwowa, a my
> jesteśmy NGO z permanentnym brakiem kasy)
> http://prawo.vagla.pl/node/8326

Zdaniem ludzi z Biblioteki Narodowej to jest bezprawne i ktos powinien
ich jakos (ale nie wiem jak) zaskarzyc.

> Nie wiem jakie są modele ekonomiczne w tego typu sytuacji: skoro mamy
> określone koszty związane z pozyskiwaniem, udostępnianiem i
> przechowywaniem materiałów objętych domeną publiczną musimy je jakość
> neutralizować...

Oplata za dostep, a nie prawa autorskie. Mozesz pobierac oplaty za
USLUGE wykonania kopii, ale nie moze one dotyczyc praw autorskich, bo
tych nie ma, i automatycznie nie mozesz limitowac zakresu wykorzystania
wykonanej kopii.

>które mogłaby wykorzystać w arkuszach
> maturalnych: nie chodzi tylko o proste prawo reprodukcji na materiałach
> maturalnych, ale też obecność tych samych fotografii w podręcznikach.

Problem arkuszy maturalnych jest szerszy. Z tego co wiem za materialy
chronione prawem nie sa wyplacane tantiemy, a to jest kilkaset tysiecy
kopii w cyrkulacji, i (nie jestem prawnikiem, ale moim zdaniem) autorzy
powinni byc za to wynagradzani, bo wyjatek edukacyjny nie zwalnia z
obowiazku placenia.

Lipszyc